findes der en test af Skud igennem vegetation?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

findes der en test af Skud igennem vegetation?

Indlæg af Speedman » 21. maj 2009, 08:39

Findes der sån en test med forskellige kalibere, med skud igennem græs, korn.osv. på nettet?
Ikke fordi jeg har planer om og skyde bukken i gennem kornmarken, men vi sad nogle kammier og diskuterede emnet, og kunne dermed godt tænke os se nogle konkrete beviser/test what ever vder. emnet....
Senest rettet af Refraktorius 28. okt 2014, 22:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret til at afspejle indlæggest formål. En sigende overskrift sparer andres tid, øger læseligheden og giver dig bedre svar.
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Rixen » 21. maj 2009, 08:46

På DVD'en "Bliv en bedre riffeljæger" laver de netop de tests med skud igennem kornmark, og det kan bestemt ikke anbefales!

På begge tests fragmenterede projektilerne i mange små stykker før det træffer målet, og hoveddelen af projektilet blev flyttet rigtigt langt ud af kurs.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Slettes3 » 21. maj 2009, 12:43

..Alle kugle afviger fra sigtelinie igennem vegatation..det har jeg lært..og set adskillige afprøvninger på. Da jeg her på min første afrikafærd skulle skyde til en impala for første gang, blev det igennem højt græs..PH`ern sagde "bare skyd", efter jeg havde gjort en lille insistering. Det døde Impala`en af!. PH `ern sagge bagefter at hvis der er græs tæt på mundingen af riflen, ville oftest resultere i et forbiskud, men fordi der er 5meter græs for vildtet, betød ingenting. ::-;<

Ballistisk
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 150
Tilmeldt: 10. aug 2006, 10:32
Interesser: Skydebaneudstyr, Miljø
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Ballistisk » 21. maj 2009, 13:01

Vegation eller 6mm plast!

Jeg oplever at kal. .22 allerede efter passage af 6mm plastplade på 0,5m drejer om egen lændgdeakse 90 grader.
Det må være grundet ophør af den voldsomme rotation af projektilet.

Utroligt ikke?
Med skyttehilsen
Jørgen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Refraktorius » 22. maj 2009, 10:26

Jeg tror det er et tilfælde af at "alt kan ske", så man skal generelt undgå det.

Riffeljæger-CD'en viser meget tydelige eksempler på at det kan være dårligt, og jeg har selv på rågejagt flere gange oplevet at træffe en mindre gren på vejen op, der sendte kuglen af sporet og redde kræet (indtil jeg fandt en bedre vinkel).

Box-o-truth har også prøvet den i praksis:
http://www.theboxotruth.com/docs/bot40.htm
Hans afvigelser var overraskende små
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Great Dane » 22. maj 2009, 11:12

Jeg har set en amerikansk undervisningsfilm, hvor de testede alt op til 50 BMG, på kviste og sivmåtter med mere for at teste retningsstabilliteten på diverse kalibre. Alt ændrer sig, men sjovt nok er hurtigere kalibre med lette kugle meget nemmere at påvirke, end store tunge kugler skudt af med fodgængerhastighed. Kuglernes ekspansion samt hastighed er årsag til dette. Berger reklamerede en gang med deres kal 17 kugler til Varmintjagt med en serie fotos taget med et højhastighedskamera, hvor kuglen ramte et æg og fragmenterede så voldsomt så det faktisk kun var partikler der fortsatte igennem ægget, og det er vel i princippet det samme der sker med enhver kugle der træffer en kvist eller lignende inden den træffer rådyret. Det påvirker ikke så meget retningen hvis det er meget tæt på dyret, men det er klart at hvis kuglen skal flyve 100 meter endnu efter træf på en gren, at den så kan ændre banen så meget, og den misser, eller værre endnu, med en anskydning til følge. Der vil altid opstå en deformation eller tumbling af kuglen ved træf på fremmedlegemer inden målet, spørgsmålet er altid hvor meget det betyder.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Speedman » 22. maj 2009, 11:36

Refraktorius skrev:Jeg tror det er et tilfælde af at "alt kan ske", så man skal generelt undgå det.

Riffeljæger-CD'en viser meget tydelige eksempler på at det kan være dårligt, og jeg har selv på rågejagt flere gange oplevet at træffe en mindre gren på vejen op, der sendte kuglen af sporet og redde kræet (indtil jeg fandt en bedre vinkel).

Box-o-truth har også prøvet den i praksis:
http://www.theboxotruth.com/docs/bot40.htm
Hans afvigelser var overraskende små
:???:
Ehhh han skyder igennem rundstokke, det ligsom noget andet en græs og korn :shock: ;-)
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Speedman » 22. maj 2009, 11:38

Rixen skrev:På DVD'en "Bliv en bedre riffeljæger" laver de netop de tests med skud igennem kornmark, og det kan bestemt ikke anbefales!

På begge tests fragmenterede projektilerne i mange små stykker før det træffer målet, og hoveddelen af projektilet blev flyttet rigtigt langt ud af kurs.
Ja har sgu da oz set den film før :oops: og rigtigt nok, det ik overhovedet optimalt og skyde igennem vagetation :roll:
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skud igennem vegetation

Indlæg af Refraktorius » 22. maj 2009, 13:17

Speedman skrev: Ehhh han skyder igennem rundstokke, det ligsom noget andet en græs og korn :shock: ;-)
Ja, det han laver kaldes en konservativ test. Han tager forhold det er på højde med eller værre end det han ønsker at afklare. Er testen negativ, kan man så ofte godt tillade sig at konkludere at den også ville være negativ under mindre ekstreme forhold.

(Problemet er selvfølgelig hvis den er positiv, så siger den ikke så meget. )

At bruge rundstokke er et ganske sundt princip, da de er homogene, hvad et bundt grene eksempelvis ikke er (men der er stadig forskel på, hvor han træffer stokken i sideretningen)


Princippet er ret simpelt

1: Man gør sig nogle praktiske erfaringer og observationer ("empiri")

der fører til

2: En teori for hvordan tingene hænger sammen

Når man har en teori, kan man lave en hypotese for hvordan man forventer at tingene så vil opføre sig under visse omstændigheder.

3: Hypotese: "hvis jeg skyder gennem en pind vil kuglen afbøjes væsentligt"

og så udfører man eksperimentet et antal gange for at se om teorien holder

4: Eksperiment (eller observation af de fænomener som man skulle kunne se i andre sammenhænge hvis hypotesen var rigtig. Det er eksempelvis ikke nemt at arrangere vulkanudbrud på kommando).

Hvis eksperimentet forkaster teorien så må man finde på noget nyt, hvis ikke, er sandsynligheden for at teorien beskriver virkelighed øget.

Desværre er det ofte pokkers svært at opstille et "ærligt" eksperiment der kun viser effekten af det man ønsker at undersøge, men man kan kun gøre sit bedste i planlægningen af eksperimentet.

Når folk ignorer denne procedure, kan selv de vildeste teorier være levedygtige
("Det alternative" er et godt eksempel. De folk der er af den overbevisning har en inderlig modvilje mod at opstille kontrollerbare eksperimenter, men foretrækker bare at se på de tilfælde der virkede mens de ignorerer alle de gange "det burde have virket")

Det var lidt :offtopic:
:mrgreen:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af TheDarkSide » 26. okt 2014, 21:00

Refraktorius skrev:Jeg tror det er et tilfælde af at "alt kan ske", så man skal generelt undgå det.

Riffeljæger-CD'en viser meget tydelige eksempler på at det kan være dårligt, og jeg har selv på rågejagt flere gange oplevet at træffe en mindre gren på vejen op, der sendte kuglen af sporet og redde kræet (indtil jeg fandt en bedre vinkel).

Box-o-truth har også prøvet den i praksis:
http://www.theboxotruth.com/docs/bot40.htm
Hans afvigelser var overraskende små
:???:
Den test siger ikke meget. Hvad sker der hvis man kun snitter en rundstok? Kan et enkelt skud virkelig vise et bare nogenlunde retvisende billede?

Jeg synes nu 4,5 tommers (godt 11 cm) afvigelse er meget, specielt når rundstokkene står kun 10 yards foran målet. Det er da nok til en anskydning på et stykke råvildt.

Brugeravatar
Herluf
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 581
Tilmeldt: 12. apr 2006, 22:52
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 168 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Herluf » 26. okt 2014, 21:23

For et par år siden, da jeg var på UK Defense Academys test tange, havde de en masse plantekasser med majs, hvede og andre afgrøder. De havde gang i en ret seriøs test af netop deres indflydelse på diverse projektiler. Desværre er de ikke så meget for at publicere alle deres resultater.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Raptor357 » 26. okt 2014, 22:09

Jeg tror at både Box of truth og jeg har begået samme fejl, tørt træ. Jeg føler mig overbevist om at frisk vådt træ kan afbøje kuglen mere end tørt træ.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mat U
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. apr 2012, 18:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Mat U » 26. okt 2014, 22:35

Hej. Der hvor jeg plejer at skyde ind har jeg på et tidspunkt haft nogle små buske ude på 60m (ca 2-4mm tykke grene) og hvis vi ramte en af de små kviste så mener jeg det flyttede projektilet 10-20cm hvis skiven stod på 100m. Det er ikke just en konkret test af skydning igennem buskads men bare min erfaring :)

Mvh.
Riffel: Rem 700 30.06
Bue: Hoyt Torrex XT
Hagl: Baikal 12/76

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Lassescout » 27. okt 2014, 08:00

Problemet er måske, at der er så mange variable at skrue på, at det er svært at lave sammenlignelige eksperimenter.

Min eneste erfaring med emnet ligger virkelig mange år tilbage. Jeg var i gang med at hjælpe min far med indskydning af hans .30-06. Husker ikke kuglevægt eller fabrikat. Indskydningen foregik på en stubmark, og det var før vi regnede med klikstørrelse og afstand fra centrum, vi skød bare nogle skud, klikkede et skønnet antal klik op og til siden i den rigtige retning og prøvede igen. Det gik fint, vi kom tættere og tættere på sigtepunktet, men pludselig sad et hul helt forkert, og det var desuden aflangt. Det undrede os, så vi gik op til skiven og kiggede gennem hullet ned mod standpladsen. Der så vi ca. midtvejs, lige i sigtelinjen nogle enkelte kornstrå som mejetærskeren åbenbart ikke havde fået med. Et strå var klippet halvt over, så kornets aks hang og dinglede.

Vi konkluderede at den vildfarne kugle havde truffet strået og var kommet ud af kurs og begyndt at tumle. Kunne ikke rigtig finde anden forklaring. Og derefter begyndte vi at tage frit skudfelt meget alvorligt. Jeg har heldigvis aldrig haft anledning til at efterprøve, om det nu betyder så meget, for jeg lader bare være med at skyde hvis der er noget mellem mig og vildtet. Jeg skal heldigvis ikke leve af det jeg skyder.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Tonnytot » 27. okt 2014, 11:56

Jeg har "lært" at jo tættere på mundingen forhindringen er, jo værre er det, da projektilet er maks ustabilt lige der.
Er forhindringen længere væk, er projektilet blevet mere stabilt, og en forhindring begynder da at betyde mindre.

Og ja, til dette kunne man måske indvende, at er forhindringen helt ude ved dyret, er det selvfølgelig begrænset hvor meget en kursændring overhovedet kan nå at betyde.

Men stadigvæk, det skulle generelt betyde mindre, når forhindringen er langt ude, da et projektil bliver mere og mere stabilt efterhånden som dets hastighed falder.

Nogen vil måske mene at dette er en halv sandhed, men så kan vi jo også diskutere dét. :smile:
Frihed frem for alt

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Lassescout » 27. okt 2014, 17:17

Jeg er enig Tonnytot. De mest overbevisende tests jeg har set konkluderer det samme. Hvis forhindringen er langt fra målet går det galt. Hvis dyret står lige bag bevoksningen, betyder det mindre. Jeg har bare ikke testet det i virkeligheden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Kleth » 28. okt 2014, 06:27

Lassescout skrev:Jeg er enig Tonnytot. De mest overbevisende tests jeg har set konkluderer det samme. Hvis forhindringen er langt fra målet går det galt. Hvis dyret står lige bag bevoksningen, betyder det mindre. Jeg har bare ikke testet det i virkeligheden.
+1

Lad os sige at dyret står på 75m fra kronen
Hvis forhindringen er på 70m fra kronen og forhindringen giver 0,5° afbøjning, burde det give en afvigelse på ~4,5cm på de sidste 5m.
Hvis forhindringen i stedet er på 25m fra kronen og vi antager at afbøjningen er liniær, vil det der i mod give en afvigelse på ~45cm på de 50m til dyret.

Jo tættere på mundingen forhindringen står, jo størrere er impulsen og derfor vil jeg tro at afbøjningen også vil blive størrere og dermed også afvigelsen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Carsten Bo » 28. okt 2014, 07:39

Nu forventer du kuglen blot fortsætter sin nye bane. Det tror jeg ikke vil ske. Den vil komme i ubalance, voble, kæntre og lave uforudligelige ting. Kort sagt, du kan ikke beregne hvor kuglen vil ende...
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Kleth » 28. okt 2014, 07:50

Carsten Bo skrev:Nu forventer du kuglen blot fortsætter sin nye bane. Det tror jeg ikke vil ske. Den vil komme i ubalance, voble, kæntre og lave uforudligelige ting. Kort sagt, du kan ikke beregne hvor kuglen vil ende...
Det var også mest ment som eksemplificering. Hvis kuglen vælter, fragmenterer, ekspanderer eller på anden vis deformerer, så er det overhovedet ikke til at forudsige, hvad der er mere sandsynligt ved højre hastighed/tættere på piben.
Eksemplet er stadig validt med at den samme afbøjning har mindre afvigelse, når projektilet skal flyve kortere til målet d.v.s. kort afstand mellem forhindring og dyr.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Carsten Bo » 28. okt 2014, 08:46

Kleth skrev:
Carsten Bo skrev:Nu forventer du kuglen blot fortsætter sin nye bane. Det tror jeg ikke vil ske. Den vil komme i ubalance, voble, kæntre og lave uforudligelige ting. Kort sagt, du kan ikke beregne hvor kuglen vil ende...
Det var også mest ment som eksemplificering. Hvis kuglen vælter, fragmenterer, ekspanderer eller på anden vis deformerer, så er det overhovedet ikke til at forudsige, hvad der er mere sandsynligt ved højre hastighed/tættere på piben.
Eksemplet er stadig validt med at den samme afbøjning har mindre afvigelse, når projektilet skal flyve kortere til målet d.v.s. kort afstand mellem forhindring og dyr.
Jeps. Kort sagt er der mere end luft mellem riflen og dyret så lad være med at skyde.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Kleth » 28. okt 2014, 09:02

Carsten Bo skrev:Jeps. Kort sagt er der mere end luft mellem riflen og dyret så lad være med at skyde.
Jeg er ikke uenig :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Sierra13 » 28. okt 2014, 09:18

Herluf skrev:For et par år siden, da jeg var på UK Defense Academys test tange, havde de en masse plantekasser med majs, hvede og andre afgrøder. De havde gang i en ret seriøs test af netop deres indflydelse på diverse projektiler. Desværre er de ikke så meget for at publicere alle deres resultater.
De danske finskytter har lavet noget lignede, også med varierende afstand, for at teste forskellen når kuglen havde opnået stabilitet

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Skud igennem vegatation

Indlæg af FBN » 28. okt 2014, 09:39

Kan husk min far for mange år siden skyd på en buk, der stod ca 125 m ude, det var med en vulcan 9 gr norma cal 6,5x55 den ramt en tynd gren på ca 5-6 mm halvvejs ude, den kugle ekspanderede total og vi kunne finde små stykker rundt om i træer m.m i omkreds af 10-20 m fra grenen.

Ja og bukken kiggede på den gamle og tænkte fandens larm han laver og forsvandt ind i skoven.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af Tonnytot » 28. okt 2014, 09:43

Mere stabilt end dette bliver et projektil næppe. :mrgreen:

http://youtu.be/foZlciP6gUQ
http://youtu.be/UwIpv94GPt4

( Og til skeptikere: http://youtu.be/3qiPg9y627Y )
Frihed frem for alt

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skud igennem vegatation

Indlæg af TheDarkSide » 28. okt 2014, 17:01

FBN skrev:Kan husk min far for mange år siden skyd på en buk, der stod ca 125 m ude, det var med en vulcan 9 gr norma cal 6,5x55 den ramt en tynd gren på ca 5-6 mm halvvejs ude, den kugle ekspanderede total og vi kunne finde små stykker rundt om i træer m.m i omkreds af 10-20 m fra grenen.

Ja og bukken kiggede på den gamle og tænkte fandens larm han laver og forsvandt ind i skoven.
Ro på! Hvis kuglen ekspandere helt vildt efter mødet med en 5-6 mm gren, så er der da noget helt galt med kuglen. Sådan en kugle ville jo dårligt nok kunne slå et rådyr ihjel.

Besvar