Forslag søges til et fornuftigt kuglefang/bagstop til skud med salonriffel .22 LR.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Diana 48-52
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 8. nov 2004, 22:42
Geografisk sted: Vejle

Forslag søges til et fornuftigt kuglefang/bagstop til skud med salonriffel .22 LR.

Indlæg af Diana 48-52 » 23. feb 2005, 21:42

Hej

Forslag søges til et fornuftigt kuglefang/bagstop til skud med salonriffel .22 LR. har plads nok at skyde på her hjemme, men området mangler volde og lign. at skyde i.
"Man kan kun føle medynk for den dreng, der aldrig har affyret en riffel"

Henry David Thoreau

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: bagstop .22

Indlæg af Danpanik » 23. feb 2005, 22:08

Diana 48-52 skrev:Hej

Forslag søges til et fornuftigt kuglefang/bagstop til skud med salonriffel .22 LR. har plads nok at skyde på her hjemme, men området mangler volde og lign. at skyde i.
En god stor dørk-plade ( 6 mm stål ) skulle vel kunne gøre det. Den kan ikke tage en 30-06, men .22 skulle være OK.

Normalt bruger man Hardox plader, men de er vist dyre.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Diana 48-52
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 8. nov 2004, 22:42
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Diana 48-52 » 23. feb 2005, 22:36

Tak for svaret.

Jeg er klar over at en 6 mm. stålplade nok skal holde til en .22. men jeg vil, om muligt, gerne sikre mig for ricocheter.
"Man kan kun føle medynk for den dreng, der aldrig har affyret en riffel"

Henry David Thoreau

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Sako75 » 23. feb 2005, 22:43

Stil den så den står 30 grader, derved rammer de i jorden


Sako75 :eek:

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 23. feb 2005, 23:00

Diana 48-52 skrev:Tak for svaret.

Jeg er klar over at en 6 mm. stålplade nok skal holde til en .22. men jeg vil, om muligt, gerne sikre mig for ricocheter.
Se det er nærmest en videnskab !! Hvis du helt skal undgå det !

Du skal sørge for side-volde, og du skal sørge for top-blendering ! Alternativt at grave ud, sådan at der en fri vinkel på ca 10 grader fra sigtelinien til underlaget, som skal være frit for sten og andre hårde genstande.

Stort projekt !! Hvis du har mere end 1500 meter til nærmeste nabo :)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Diana 48-52
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 8. nov 2004, 22:42
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Diana 48-52 » 23. feb 2005, 23:12

Du skal sørge for side-volde, og du skal sørge for top-blendering ! Alternativt at grave ud, sådan at der en fri vinkel på ca 10 grader fra sigtelinien til underlaget, som skal være frit for sten og andre hårde genstande.
Er du sikker på at jeg ikke bare skal grave en underjordisk skydetunnel nu jeg alligevel er igang :mrgreen:

med venlig hilsen
Henrik
"Man kan kun føle medynk for den dreng, der aldrig har affyret en riffel"

Henry David Thoreau

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 24. feb 2005, 12:44

Diana 48-52 skrev:
Du skal sørge for side-volde, og du skal sørge for top-blendering ! Alternativt at grave ud, sådan at der en fri vinkel på ca 10 grader fra sigtelinien til underlaget, som skal være frit for sten og andre hårde genstande.
Er du sikker på at jeg ikke bare skal grave en underjordisk skydetunnel nu jeg alligevel er igang :mrgreen:

med venlig hilsen
Henrik
Hvis du nu tager den der stårpladefætter og får et par sider og en top på. Ingen bund. Grav den lidt ned og beklæd den så indvendig med noget træ. Altså forestil dig du sætter en papkassse på jorden, med eneste åbning mod dig (den står altså på siden). Lav en stor stål"papkasse"fætter (uden beklædning mod jorden). Krav den 1/4 ned og beklæd med planker i to lag (forskudt naturligvis, således der er "overlæg"). Både top, sider og bagende PÅ INDVENDIG SIDE naturligvis.. På selv jordoverfladen, fjerner du 40 cm jord og kommer sand i istedet. Nu har du da sikret dig nogenlund for billige penge og en ½ dags arbejde. Vil du så gøre lidt mere bygger du da en "U" vold omkring din "plade". Denne vold skal naturligvis gå længere ud mod skytten, end selve pladen du skyder på, for at sikre mod "tilbagespring".

Men min løsning ville være det du selv foreslår. Altså en nedgravet bane. Ok det kommer til at koste, for 15 meter skal den vel være. Har ofte tænk på at ligge drænrør og skyde gennem dem. Standpladsen graves så ned, således drænrørene egentlig bare ligge på, eller lige under jordoverfladen, for derefter at dækkes med en vold. Ved selve skiveopsætningen må man jo så have en lem e. lign. således man kan opsætte skiver, eller såfremt man har skivetræk, at kunne reperarerer dette, samt det nødvendige lys.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 24. feb 2005, 13:32

Diana 48-52 skrev: Er du sikker på at jeg ikke bare skal grave en underjordisk skydetunnel nu jeg alligevel er igang :mrgreen:

med venlig hilsen
Henrik
Gunnut's idé med rørene er genial !!, men der blir nok lidt mørkt derinde :) selv om det er et problem der kan løses :)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 24. feb 2005, 14:50

Danpanik skrev: Gunnut's idé med rørene er genial !!, men der blir nok lidt mørkt derinde :) selv om det er et problem der kan løses :)
He, he derfor skrev jeg jo også:
Ved selve skiveopsætningen må man jo så have en lem e. lign. således man kan opsætte skiver, eller såfremt man har skivetræk, at kunne reperarerer dette, samt det nødvendige lys.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Diana 48-52
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 8. nov 2004, 22:42
Geografisk sted: Vejle

tak for svar

Indlæg af Diana 48-52 » 24. feb 2005, 15:01

Hej gunnut og danpanik.
Hvis du nu tager den der stårpladefætter og får et par sider og en top på. Ingen bund. Grav den lidt ned og beklæd den så indvendig med noget træ. Altså forestil dig du sætter en papkassse på jorden, med eneste åbning mod dig (den står altså på siden). Lav en stor stål"papkasse"fætter (uden beklædning mod jorden). Krav den 1/4 ned og beklæd med planker i to lag (forskudt naturligvis, således der er "overlæg"). Både top, sider og bagende PÅ INDVENDIG SIDE naturligvis.. På selv jordoverfladen, fjerner du 40 cm jord og kommer sand i istedet. Nu har du da sikret dig nogenlund for billige penge og en ½ dags arbejde. Vil du så gøre lidt mere bygger du da en "U" vold omkring din "plade". Denne vold skal naturligvis gå længere ud mod skytten, end selve pladen du skyder på, for at sikre mod "tilbagespring".
Det lyder som om jeg skal igang med et projekt :)
den med skydetunnelen er også interessent, men da jeg foretrækker at skyde på 50 m. afstand og op efter, bliver det nok et for stort(l dyrt) projekt at starte på :cool:

Venlig hilsen
Henrik
"Man kan kun føle medynk for den dreng, der aldrig har affyret en riffel"

Henry David Thoreau

Besvar