skydning med militærrifler

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 9. feb 2005, 21:17

The Dane skrev: Nej, jeg vil skyde siddende i bænk, med støtte og med optik på riflerne. Så kan jeg med sikkerhed sige at jeg har en dårlig dag når grupperne er større end de plejer at være.
Dane ! Hvis Jeg skal skrive en anmodning til Justitsministeren, om lov til at skyde med 2 VK våben, ( læs: rifler !!! - pistol, - maskinpistol, -maskingevær ), men positivt, almindelige repeter rifler som K98, auto-skydere som Garand, K43, G41, russki, finnski, svenski, etc. så er Jeg sådan set ligeglad :) om du så skyder på hovedet !!!

Det ku være sjovt at skrive sådan en ansøgning !! og Jeg er TÆNDT på at gøre det, ( jeg er VILD med at skrive breve til det offentlige :-)))))) nærmest en ' ISME ' he he )

Nå, nok om det. Den går ikke hvis Jeg skriver til ham batman og siger; hej fætter guf !! Vi er mig og så min kammerat, og vi vil gerne ......

Men istedet;

MIG
Bla
bla bla

Justits....
Bla
mere BLA

Vedr: Forening bla bla

Vi er en forsamling der ....... Eller; Jeg skriver til Dem på vegne af .....

Men mig, og så en anden, til Justitsministeriet !!! duer ikke <-: <-:

Vi ska være nogen flere !!!
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 17. feb 2005, 09:19

Ja det kunne være særdeles interessant med en WWII skytteforening. Det man nok skal starte med, er at kigge på de tyske regler/programmer for "Ordonnanzwaffen". Dernede kan det nemlig godt lade sig gøre. Man kan sikkert kopiere nogle af deres ideer. For dem er det helt naturligt, at skyde med Garand, M1 Carbine, STV40, K43 osv.

Henrik (sikke en elegant måde du beskriver dig selv) man kan godt skyde siddende, hvis man vil. Men kikkertsigte er ikke tilladt. Det skyldes 300m banens "følere" (kender ik den korrekte tekniske betegnelse) der bliver slidt med tiden. Med kikkertsigte rammer folk alt for ensartet og derfor slides føleren alt for hurtigt.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 17. feb 2005, 09:30

Jeg ved det ned de selvmarkerende men jeg er meget glad for at skyde papskiver så det vil jeg fortsætte med.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 17. feb 2005, 16:34

byf43 skrev:Ja det kunne være særdeles interessant med en WWII skytteforening. Det man nok skal starte med, er at kigge på de tyske regler/programmer for "Ordonnanzwaffen". Dernede kan det nemlig godt lade sig gøre. Man kan sikkert kopiere nogle af deres ideer. For dem er det helt naturligt, at skyde med Garand, M1 Carbine, STV40, K43 osv..
Rigtig god idé !! Det vil pynte rigtig godt på en ansøgning med færdige skydeprogrammer, hentet fra eksisterende foreninger i vort broderlige EU :) Er det noget materiale Du har tilgængelig BYF ??
byf43 skrev:
Henrik (sikke en elegant måde du beskriver dig selv) man kan godt skyde siddende, hvis man vil. Men kikkertsigte er ikke tilladt. Det skyldes 300m banens "følere" (kender ik den korrekte tekniske betegnelse) der bliver slidt med tiden. Med kikkertsigte rammer folk alt for ensartet og derfor slides føleren alt for hurtigt.
Vi kan leje os ind andre steder end Kalvebod, Flyvestation Skalstrup feks. Der har de 'kun' pap-skiver <-: Optik intet problem :D
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 21. feb 2005, 13:45

Danpanik


Jeg har spurgt lidt omkring mig på de udenlandske sider.

Ganske kort:

I Holland og Tyskland er der ingen problemer i at få et semi auto gevær på sporttilladelse!

Jeg har været i kontakt med en hollænder, der har en STG44 (konverteret til semi auto) på alm. sporttilladelse.

Tyskerne har været hjælpsomme. Det mest brugbare link, de har givet mig, er dette: http://www.itmovesnewmedia.net/bdmp/spo ... waffe2.pdf

Håber det virker som direkte link. Kør ned til Dienstgewehr 1 og læs derfra. Sådan skulle det også gerne være her i Danmark. Længere nede kan f.eks. læses: tilladt er halvautomatiske- og repetergeværer, der har været i officielt brug som militær, grænsevagt eller politivåben. Der må ikke foretages ændringer på våbene, som f.eks. at sætte andre sigtemidler på, med mindre disse ændringer også har været i officiel tjenestelig brug. Kikkertsigte må gerne anvendes såfremt det oprindelig blev brugt på alm. standardgeværer. Dvs. en K98 med kikkert er altså i orden (så længe skidtet er originalt).

Ergo er tyskernes program meget lig det, som vi i Historisk Riffelskydning følger. Blot har tyskerne "plads" til halvauto geværer. Det skal vi også have i Danmark.

Hvem kan svare mig på, hvorfor vi ikke må i Danmark? Jeg vil gerne høre argumenterne. Tilsyneladende er skytterne i Tyskland ikke gået amok med deres halvauto geværer....? Mon vi så vil gøre det i Danmark??? Nå det var lige lidt brok, der sneg sig ind.... :roll:

Anyway jeg forsker videre, der er MEGET læsestof og en del links, som skal kigges igennem.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 21. feb 2005, 21:51

byf43 skrev:
Ergo er tyskernes program meget lig det, som vi i Historisk Riffelskydning følger. Blot har tyskerne "plads" til halvauto geværer. Det skal vi også have i Danmark.

Hvem kan svare mig på, hvorfor vi ikke må i Danmark?
Anyway jeg forsker videre, der er MEGET læsestof og en del links, som skal kigges igennem.
BYF

Herligt materiale ! Har analogt modem, så det skal lige nærlæses off-line :)

Det er min helt klare overbevisning, at Danske skytters begrænsninger er skabt af dem selv ! Jeg kan da godt forstå, at de der fyre der skyder med special-syede jakker, klap for det ene øje og Jeg ved ikke hvad, at de ikke syntes at feks. en K43 med 'glas-øje' er SMUK, men det syntes Jeg !! og Jeg ser en helt almindeligt sund sportslig udfordring i at dyste med sådanne våben. Med et standard 'GI' våben, ( ingen er mere standard end millitæret :-) , og på soldatens præmisser, uden 'hat og briller', og uden ret til 'lige at ændre på skydestillingen', eller lige 'gå en tur', inden sidste skud.

Jeg har set flere civile 'mester-skytter' blive præsenteret for Forsvarets Dueligheds-skydning, og ja, det blev ikke engang til et bronze-mærke, så Jeg ser helt klart en relevant variant af skydesporten.

Og dem der foretrækker god tid, med hat og briller, dem er der også plads til.

vh/Lars

PS: Ved du hvorfor Historiske Rifler ikke tolererer auto'er ?? Formandens holdning ?? restriktioner i 'Instruks for banens brug' ?? lovgivning ??

Kikkert problemet har vi svar på, men det er da underligt, at en forening som den, ikke tolererer helt klart historiske rifler som K43, US Garand mfl.

Vover den påstand, at de lægger begrænsninger på sig selv ;-)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 22. feb 2005, 08:37

Det er udelukkende fordi, vi ikke kan få tilladelse til halvauto. Formanden vil helt sikkert gerne have plads til dem, men han regner vist vejen til tilladelser for MEGET lang og stenet. Det er den vel også, idet vi IKKE KAN få tilladelse.

Netop det vil jeg gerne have en begrundelse for. Hvorfor kan vi ikke få tilladelsen? Hvad er problemet?

Men jo mere "færdigt" materiale vi kan få fra tyskerne jo bedre.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 22. feb 2005, 14:53

byf43 skrev: Netop det vil jeg gerne have en begrundelse for. Hvorfor kan vi ikke få tilladelsen? Hvad er problemet?

Men jo mere "færdigt" materiale vi kan få fra tyskerne jo bedre.
Ja, hvad er problemet ?? Det vil Jeg forske lidt i !!

Hvis formanden for Historiske Rifler er venligt stemt for auto'er, så er det nok nemmest og bedst at arbejde igennem den eksisterende forening.

Argumenter for idé'en er der nok af. Eks at Tysken allerede må og gør.

Skydeprogrammer er der ved nærmere eftertanke, nok af. I reglement for Gevær M/50, ( Garand ), er der feks masser af Danske :) skydninger.

Nå.

1) Jeg får taget mig sammen og meldt mig ind i Historiske Rifler.

2) Læser på lektien, (lovgivning og eks fra nabo landene)

3) Snakker med formand, HR.

4) Får defineret hvad og hvorfor vi vil, hvad vi vil, og hvordan vi vil gøre det.

5) Søger Justitsministeren

vh/Lars

PS:

Hvad med Sverige og Norge ?? Har de noget ??
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 22. feb 2005, 17:57

Har lige skrevet til en kontakt fra Norge. Kender ikke rigtig nogen i Sverige desværre. Skal se hvad jeg kan gøre.

Vi skal vel starte med at samle data. Dernæst få data bekræftet hos de, der har den fornødne viden. Så kan vi gå til vores formand/forening. Sidst kontaktes myndighederne.

Eller noget i den retning ;-)

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 22. feb 2005, 21:54

byf43 skrev:Har lige skrevet til en kontakt fra Norge. Kender ikke rigtig nogen i Sverige desværre. Skal se hvad jeg kan gøre.

Vi skal vel starte med at samle data. Dernæst få data bekræftet hos de, der har den fornødne viden. Så kan vi gå til vores formand/forening. Sidst kontaktes myndighederne.

Eller noget i den retning ;-)
Har lige nærlæst våbenloven, sad news !

Der står sgu specifikt om halvautomatiske rifler, at de KUN gives til jagt. Til gengæld er formuleringen omkring plombering sådan, at der ikke fra politiets side, kan kræves permanent plombering.

Har dog ikke helt givet op mht auto til sportsskydning, men skal lige i tænkeboks. Ved ikke lige hvordan man, som gemen borger, får ændret våbenloven :)

Men måske kan der dispenseres..............
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 22. feb 2005, 23:05

Jeg tror nok IPSC skytterne må bruge motorbøsser af den lange slags:
http://www.dsf.dk/img/pages/PICT0029.JPG
Her er et billede fra deres hjemmeside. Så der arrengeres altså skydninger i DK med halvauto'er, så mon ikke det er en formsag at konvertere det til krigsvåben?
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 23. feb 2005, 00:14

The Dane skrev:Jeg tror nok IPSC skytterne må bruge motorbøsser af den lange slags:
http://www.dsf.dk/img/pages/PICT0029.JPG
Her er et billede fra deres hjemmeside. Så der arrengeres altså skydninger i DK med halvauto'er, så mon ikke det er en formsag at konvertere det til krigsvåben?
Skidegodt Dane !! Mente helt sikkert at de der IPSC fyre skød noget de kalder 'praktisk riffel'.

Jeg skød i tidernes morgen, sammen med ham der nu er formand for Dansk IPSC, og har da engang set et billede af ham i action med en Colt Commando, ( M4 system ).

Havde sågar IPSC licens engang, men den er ikke vedligeholdt, og duer ikke mere :)

Har været borte fra skydesporten et par år, af forskellige årsager, så er endnu ikke helt opdateret.

Jeg kunne heller ikke helt forstå det med 'auto kun til jagt' da Jeg læste det i våbenloven, men hvis IPSC fyrene kan få lov, så kan praktisk historisk interesserede også !!

Værdifuldt input Dane !!
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 23. feb 2005, 00:15

The Dane skrev:Jeg tror nok IPSC skytterne må bruge motorbøsser af den lange slags
Halvauto'erne er ikke på danske sportstilladelser... Jeg ved at nogen bruger tjenestevåben, med tilladelse fra tjenestestedet, men det hjælper jo ikke meget i denne sammenhæng.

IPSC skytterne i Danmark ville dog sikkert være meget interesserede i et samarbejde om at gøre det muligt at få semi-auto til sport.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 23. feb 2005, 00:24

mapzter skrev: Halvauto'erne er ikke på danske sportstilladelser... Jeg ved at nogen bruger tjenestevåben, med tilladelse fra tjenestestedet, men det hjælper jo ikke meget i denne sammenhæng.

Forvirring total !

Jeg søgte engang på Jagt-tilladelse på nævnte Colt M4, men fik afslag. (840 kroner ud af vinduet ). Senere blev den købt af den nuværende IPSC formand, og i et af de sidste klub-blade jeg fik, ( længe siden, 15 år ), var et billede af ham, med nævnte M4.

Hvis tilladelserne ikke er Danske, hvor er de så fra ??
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 23. feb 2005, 00:55

Danpanik skrev: Forvirring total !

Jeg søgte engang på Jagt-tilladelse på nævnte Colt M4, men fik afslag. (840 kroner ud af vinduet ). Senere blev den købt af den nuværende IPSC formand, og i et af de sidste klub-blade jeg fik, ( længe siden, 15 år ), var et billede af ham, med nævnte M4.

Hvis tilladelserne ikke er Danske, hvor er de så fra ??
Nu kan der jo ske meget på 15 år, og jeg aner ikke hvordan reglerne var dengang.

Det er jo åbenbart ret forskelligt fra politikreds til politikreds hvor nemt det er at få en semi-auto på jagt-tilladelse, men jeg kender da et par folk der har semi-auto "til jagt i udlandet". Vores egen Id har også, så vidt jeg ved.

Fra et møde med Justitsministeriets kontaktudvalg vedr. våbenloven kom følgende:
Justitsministeriet gav endvidere udtryk for, at en tilladelse til en halvautomatisk riffel uden permanent ordning til jagt i udlandet må indebære, at våbnet kan indskydes på skydebaner i Danmark. Også en vis øveskydning på en skydebane i Danmark med henblik på jagt i udlandet må anses for tilladt. Det er ikke tilladt at bruge halvautomatisk rifler uden permanent ordning i forbindelse med konkurrenceskydning.
Dvs. man må godt i et begrænset omfang skyde herhjemme med en semi-auto der er erhvervet til jagt i udlandet. Hvor man så trækker grænsen mellem hvad der er øveskydning til jagt og hvad der er konkurrenceskydning er vel individuelt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 23. feb 2005, 01:47

mapzter skrev: Fra et møde med Justitsministeriets kontaktudvalg vedr. våbenloven kom følgende:
Justitsministeriet gav endvidere udtryk for, at en tilladelse til en halvautomatisk riffel uden permanent ordning til jagt i udlandet må indebære, at våbnet kan indskydes på skydebaner i Danmark. Også en vis øveskydning på en skydebane i Danmark med henblik på jagt i udlandet må anses for tilladt. Det er ikke tilladt at bruge halvautomatisk rifler uden permanent ordning i forbindelse med konkurrenceskydning.
Ja det er en 'ulden' sag !

Det møde med justitsministeriet, var du blandet ind i det ?? Kan blive interessant at vide hvordan det blev arrangeret, hvis vi skal søge om dispensation.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 23. feb 2005, 03:13

Danpanik skrev:Det møde med justitsministeriet, var du blandet ind i det ?? Kan blive interessant at vide hvordan det blev arrangeret, hvis vi skal søge om dispensation.
Nej, jeg har ikke været blandet ind i det, men sådan som jeg forstår det, så kunne det se ud som om måden man kan få justitsministeriet i tale, er ved at gå via en etableret skytteorganisation som ens klub er medlem af (dvs. DDS, DFIF eller DSKYU).

Alternativt kunne man jo prøve at finde et folketingsmedlem der var sympatisk indstillet - ideelt set måske et medlem af retsudvalget, og prøve at få lidt pres på oppefra, i stedet for kun nedefra.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 23. feb 2005, 12:41

Jeg har fået svar fra Norge. Desværre kan det ikke bruges til noget. Han ved ikke nok om reglerne deroppe.

Besvar