Blaser kammer

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Blaser kammer

Indlæg af Clausen » 19. jan 2005, 20:36

Er der nogen der har prøvet at lave et Blaserkammer eller sætte ny pibe på orginalt Blaser kammer? :shock: Det kammer er jo lidt mere følsomt (læs skal være sikkert)
Hvordan er det med priser på nye piber, kunne godt tænke mig en 338 WM eller 340 Weath. Mag. fluted. Hvad er jeres erfaring hvor skal man købe & hvad skal man undgå? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 19. jan 2005, 20:39

Var der ikke nogen der købte PCP fordi skulderen ikke kunne klare 6,5x55 rekyle efter operationen? Og så en rigtig magnum kaliber :twisted:
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 19. jan 2005, 21:01

Jo...... :mrgreen:
Det er rigtigt! Har lige været til kontrol, skulle være klar ca.6 april så jeg kan jo´lige så godt være klar med riffelen & har længe syntes min 7 RM var lige i underkanten til Bjørn & 416 RM med tyk pibe vejer som død & helved når man skal gå & kravle langt & så derfor er valget 338 & 340 der er lidt mere flatskydende + lidt mere stopeffektive :twisted:
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

suppejægeren
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10. jan 2005, 20:09

blaser ombygning

Indlæg af suppejægeren » 19. jan 2005, 21:38

Hej Clausen

Hvis det er en R93 du tænker på er der jo tale om en modul/take down riffel og normalt tager et caliberskift 30 sec. og 338WM er standard men ikke 340WEA.
Man kan skifte bundstykkehoved alt efter patronklasse det tager vel 15 sec. !

Det med at modificere på en R93 med fx. en costumpibe tror jeg man skal holde sig langt fra, af sikkerhedsmæssige grunde.
Jeg har vanskeligt ved at se nogen gevinst ud over en prismæssig besparelse da Flutede piber fra Blaser er svine dyre !

Hvis man prioritere en flutet pibe højt er det vel af hensyn til køling af piben ved banebrug, og er det tilfældet vil jeg nok vælge en SL 97 match til en noget lavere pris og bedre prescision.

Personligt synes jeg at gevinsten ved en R93 ligger i at den er nem at transportere og meget flexibel at rigge om fra træningskaliber til jagtkalibre samt handy og let at slæbe rundt på, det er jo også et rendyrket jagvåben men til banebrug har den ikke nogle fordele frem for andre.

En Take Down riffel vil alt andet lige ikke kunne sætte skudgrupperne så regelmæssigt som en riffel med fast pibe og kikkert montage, men til jagtbrug er det tilstrækkeligt med en tolerancefeldt for afstanden mellem centrum på skudgrupperne på +- 1-2cm på 100 m efter hver adskillelse.
lægger man så amo. egenspredning og skyttens rystesyge oveni er det ikke målbart i en jagtsituation.!

lidt filosofi oveni, men jeg håber jeg forstod dit spørgsmål korrekt !
Knæk & Bræk

suppejægeren

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 19. jan 2005, 22:05

Hej Suppejæger
Du forstod det korrekt, ja det er en R93. Skiftetiden er også der omkring.
Grunden til ønske om fluted pibe er at de ellers løber varme når man er på banen for lige at små træne før jagt + indskyde nye ladninger. ;-)
& så ser det også herre godt ud, meget vigtigt = glæde vær gang man har det i hånden. :mrgreen:
Jeg har en 6,5x55 fluted pibe fra UIT- en den bruger jeg til løbende hjort + normal træning, det virker! Med rigtig pæne grupper...... :neutral:
Jeg HAR SELVFØLGELIG forventet at alle vil fraråde at modificere Blaser kamre/piber, der plejer bare altid en der har prøvet et eller andet & det var det jeg gerne ville høre om! <-:
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 20. jan 2005, 06:03

Clausen
fluted pibe
What he F er en fluted pibe (billeder og simpel forklaring så en bonderøv som mig kan fatte det)?

Måske kunne en eller andet også forklare, hvorfor nogen af jer "bedder" en fabriks ny skyder (altså fx. en af dem i god kvalitet). Hvad vil det sige? Jeg er helt med på at pibe (som hovedregel) skal være fritliggende (det der med at trække en "hundredelap" rundt op løbet og se om den kan glide frit ned mellem skæfte og løb, helt ned til låsestolen). Men praktisk talt alle kvalitets rifler har frit liggende løb (hvis altså de er lavet med det formål). Hvor adskille en ny riffel og "bedde" den. HUSK NU EN SIMPEL FORKLARING.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 20. jan 2005, 11:58

En fluted pibe er en pibe, som er blevet gjort lettere ved hjælp af udfræsninger.

En fordel ved en fluted pibe er, at den er stivere end en almindelig pibe, så længe piberne vejer det samme. Eller sagt på en anden måde, en fluted pibe er stivere per gram end en almindelig.

Flutede piber har også nemmere ved at komme af med varmen, sammenlignet med en almindelig.

Du kan se den samme pibe i unfluted og fluted på det vedhæftede billede.
Vedhæftede filer
fluted_unfluted.jpg
Fluted nederst.
fluted_unfluted.jpg (5 KiB) Vist 14347 gange
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 20. jan 2005, 15:23

Det kommer an på hvordan riffelløbet skal se ud.
Hvis du har set en helt almindelig jagtriffel du godt kan lide, med traditionel løb - og får løbet Fluted - så ender du med et løb som er mindre stift og måske tilmed ødelægger din præsision ved det.

Et løb man får fluted, bliver der fjernet materiale - med en lille vinding af areal. Du har stadig den samme diameter på løbet, men der mangler noget materiale som ellers gav styrke - det eneste du kan sammenligne det med, er et løb som har samme længde og vægt som det du ender med.

Du skal altså ikke regne med at din varmeafgivelse bliver ret meget større - ikke noget som du kan mærke i hvert fald.
Så hvis det er formålet med at få den fluted, at opnå større varmeafgivelse - så er dette ikke løsningen.


Hvis du derimod har en riffel, hvor du vil have et nyt løb på for at opnå en større varmeafgivelse og evt præsition.
Så sæt dig nogle grænser for vægt og længde og om du vil have fluted eller ej.
Men tag endelig en Fluted, da du ender med en riffel med større diameter løb og det er diameteren som giver stivheden, ikke rillerne i sig selv.
Rillerne har altid og vil altid svække et løb.

Det hænger sådan sammen, at hvis du har 2 løb af en given længde og vægt - så vil den Flutede være større i diameter, til hver en tid og derved, med hjælp af rillerne, skaber du en større overflade.
Ved at vælge denne løsning, bibeholder du våbnets originalvægt og til dels balance.

Her vinder du så fordelene - du får et løb som kan være mere præcist da det er mere stift pga rillerne og den øgede diameter det giver til følge samt du vil få et betragteligt (relativt i hvert fald) større areal hvor der er større overgang til luft, altså bedre køling.
Det stivere løb giver så en bedre præsition fra skud til skud - og kølingen giver dig mulighed for at skyde længere tid, før løbet bliver for varmt.
Citat fra http://home.sprynet.com/~frfrog2/miscellb.htm

Q. Why are some barrels fluted (grooved) on the outside?

A. Fluting provides a slight reduction in weight but little else. (Although some folks think it looks "neat.") It does not increase stiffness or accuracy, nor does it provide any meaningful heat dissipation. In fact the process of cutting flutes can distort and ruin a barrel if not done right.

If you take two barrels of the same shape, and one is larger diameter and fluted, while the other is of a smaller diameter and unfluted, the larger diameter fluted barrel will be stiffer. But, if we take two barrels of identical weight and contour and flute one, it will be much less stiff than the unfluted barrel. As far as cooling is concerned, for there to be an significant difference in the dissipation of heat the barrel would have to have 4-6 inch fins radiating from it, preferably made from a heat conducting metal such as aluminum. Flutes simply will not make a practical difference, though technically any increase in surface area does promote faster cooling. However, they do look "cool."
Citat fra http://www.riflebarrels.com/articles/ba ... rifles.htm
As we saw above, the larger the diameter, the stiffer it is going to be. Using a heavy varmint blank then gives us the maximum diameter allowed. Fluting a barrel removes weight, up to one pound or so depending on flute size. It also lowers a barrel's moment of inertia value but not by very much. Some have the mistaken idea that fluting alone increases the stiffness of a barrel. This is not true. The fluted barrel of a given weight and length will be stiffer than an unfluted barrel of the same weight. The fluted barrel will not be stiffer than the same taper and length barrel that is not fluted though.

Jeg havde en Steyr Scout i .308 - løbet var Fluted, men det var godt 49 cm langt relativt tyndt, altså lille diameter.
Det løb fuldt ud lige så varmt som en tilsvarende anden riffel.
Ja den så da sej nok ud, men jeg ville mange gange hellere have en Steyr Scout Tactical i samme kaliber med lige så langt, men tungere løb og ikke fluted.

suppejægeren
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10. jan 2005, 20:09

R93 pibe

Indlæg af suppejægeren » 20. jan 2005, 21:36

hej Clausen

Er også på udkig efter en 6,5ér til min R93, men synes at prisen på en svær pibe er lovlig pebret !
har du høvlet af skæftet for at få plads til den omtalte pibe ?
Er det muligt at montere " flimmerbånd" på piben når selve riflen er en standard R93 ?
Knæk & Bræk

suppejægeren

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 20. jan 2005, 22:18

Hej
Den kan lige være i ofroad skæftet, ved nærmere eftertanke går den nok lidt på, men kan på 100 m med Norma Banskytte/Rekrytt 6,5 grams Hollow Point skyde den hul i hul uden problemer, det er kun mig der sætter begrænsningerne. Til mit træskæfte har jeg fået et bredt forskæfte & det har jeg tilpasset/gjort større. Angående flimmerbånd er der skrue på piben men jeg har ikke flimmerbånd så det kan jeg ikke svare på.
Konklusion er, du vil aldrig fortryde hvis du køber en sådan pibe! Alle jeg kender & har mødt, der har en sådan pibe "dyrker den" & ville aldrig skifte den ud :razz:
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

suppejægeren
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10. jan 2005, 20:09

Indlæg af suppejægeren » 20. jan 2005, 22:44

Hej Clausen

Er det den samme pibe som sider på Blaser LRS 2 ?
Knæk & Bræk

suppejægeren

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 20. jan 2005, 22:47

Yes
& UIT :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 20. jan 2005, 22:56

Hej Suppejæger
Har du set den blå avis der er en tyk pibe(ikke fluted men lige så præcis):

Riffel, Blaser, Løb Jagtmatch (tykt løb)6.5x55. som nyt. meget præcist.Nypr. 7.600. Giv et bud 4.999,-
Sælger hedder Jesper tlfnr. er 2027 7170 Hils ham fra mig :razz:
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 21. jan 2005, 10:05

OK det var så detaljerne omkring et fluted løb. Tak, men jeg er nu ikke helt sikker på jeg fattede ideen.

Jeg har altid lært at jo tykkere løb jo bedre præcision, så hvorfor f..... lave "riller" i løbet. Er det helt forkert at min Varmint i princippet er mere præcis end en riffel af same mærke/type, men med standard løb? Hvis det holder stik må eneste grund til at få en fluted pibe da være at ønske en vægt reducering af sit våben (med efterfølgende dårligere præcision end med standard pibe). Som sagt jeg fatter det nok bare ikke. Hvis en fluted pibe var mere præcis, ville alle våbenproducenterne så ikke lave alle deres våben med flutede piber???????????????

Og så mangler vi jo lige en forklaring på "bedding"?:

gunnut
Måske kunne en eller andet også forklare, hvorfor nogen af jer "bedder" en fabriks ny skyder (altså fx. en af dem i god kvalitet). Hvad vil det sige? Jeg er helt med på at pibe (som hovedregel) skal være fritliggende (det der med at trække en "hundredelap" rundt op løbet og se om den kan glide frit ned mellem skæfte og løb, helt ned til låsestolen). Men praktisk talt alle kvalitets rifler har frit liggende løb (hvis altså de er lavet med det formål). Hvor adskille en ny riffel og "bedde" den. HUSK NU EN SIMPEL FORKLARING.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 21. jan 2005, 10:54

Hej Gunnut
Fluted løb er for mig=Stivere løb for samme vægt(som standard tynd pibe) & så ser det bare herre godt ud :eek:
Forklaringen på bedding er vel hurtig fortalt mere stabil understøtning af løbet, der deraf giver højere præcision, men vi er her ovre i noget til præcision skydning, ikke jagtskydning, personlig har jeg aldrig brugt det, jeg er kun til noget der gør mig bedre til jagt, så jeg skriver kun ud fra hvad jeg har læst & hørt! ;-)
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 21. jan 2005, 11:49

FrankT..
Ok - lad os bruge kniven...

Jeg forstår det sådan, at hvis man laver en blodrille i en kniv, så vil den blive stærkere. Altså en blodrille vil gøre klingen stærkere.

Det er ikke helt rigtigt.
Du fjerner materiale fra kniven - så vil du ALTID svække kniven.
Det er forudsat at du kun laver blodrillen i en klinge.

Hvis du mener at en blodrille gør himmelvid forskel - så tag to identiske stykker metal, lav blodrillen i en af de stykker metal og lave styrke-/bøjeprøver bagefter.
Jeg skal garantere dig for, at den uden blodrille vil være den stærkeste.



Men hvis du planlægger en kniv, hvor der skal være blodrille i - så planlæg at bruge det materiale som fjernes fra blodrillen, til at give bladet en lidt større tykkelse.

Altså så du ender med den samme vægt i klingen, altså det samme materiale, så du ikke ender med et blad som er lettere.
Så får du en klinge som ville veje det samme med blodrille og en lidt tykkere klinge.

SÅ er den stærkere.. Ja.



Det er det samme med riffelløb.

Ja, jo større diameter, jo højere stivhed.

Så hvis du tager en standard Bull-barrel.
Total cylindrisk hele vejen fra kammer til munding - og bestemmer dig for at lave riller, derved fjerner du materiale fra det originale Bull-barrel løb - OG DU SVÆKKER LØBET --> Mister stivheden.

Der er ingen anden vej uden om det.


Hvis du har et Bull-barrel løb og du vil forbedre løbets stivhed.
Så skal det skiftes ud med et andet.

Så få fremstillet et nyt Bull-barrel løb eksempelvis - men i større diameter. Så får du et løb som i første omgang er tungere end det du havde, men så få lavet rillerne og få det udseende af Fluting og reducér vægten til den vægt det gamle havde.

Så kan du ende med et løb, med den samme materialemængde(vægt), men i en større diameter - og med Fluting.

Kun HER bliver løbet stærkere.

Clausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 191
Tilmeldt: 1. nov 2004, 20:25
Interesser: Jagt, Våben, ladning, Vildmark
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Clausen » 21. jan 2005, 12:05

Yes HappyNanoq'
Tak for udpenslingen du er vel ikke i familie med Jørgen Clevin :)
Men så kan der vel heller ikke blive mere suppe ud af det ben, :twisted:
Der er ikke kommet nogen forslag til hvilke firmaer der sælger spændende flutede løb :eek:
De Bedste Hilsner Clausen

Hellere sælge skindet før bjørnen er skudt, end slet ikke sælge det!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 21. jan 2005, 12:31

Det er sikkert meget godt at være værktøjsmager. Det har jeg da respekt for =o)

Men nu blander du flere ting sammen.
Hvis du ender med at have en kniv som stadig er lige hård/sej i "ryggen" og stadig har sin hårdhed i den skærende æg - altså helt igennem er det samme, lige med undtagelse af blodrillen - så er den med blodrillen nu stadig den svageste.

Det kommer naturligvis an på hvordan man laver rillen.
Hvis det fræses væk, bliver den svagere - hvis blodrillen bliver presset ind i klingen som f.eks den amerikanske Ka-Bar kniv er fremstillet, så har du stadig en stærk klinge.
Jeg har været på rundture på indtil flere knivfabrikker, herunder Cutco-fabrikken i staten NewYork hvor de producerer KaBar-knive for militæret.


Jeg har en stor interesse for metaller/smedning m.v da det også er en del af MIT job (nu du så elegant hiver det med ind i samtalen.)

http://www.happynanoq.dk/Marineengineer ... -front.jpg
http://www.happynanoq.dk/Marineengineer ... ficate.jpg

Det er måske ikke de højeste karakterer, men det har været et gennemgående fag med styrkelære, materialeprøvninger (destruktiv/non-destruktiv) og frem for alt styrkeberegninger gennem 3 år.
Herunder til fremstilling og beregning af styrker og stabilitet på skibe.

Det er trods alt også noget jeg løbende har brugt i min tid på hospitalet i Nuuk, hvor jeg arbejde i Teknisk Afdeling med diverse medicinsk udstyr som skaæ hænge plant ned fra et loft, ikke måtte vride eller skabe vibrationer eller deformere på grund af vægtforøgelse/-formindskelse/-forflyttelse.

Nej et skib eller hospital ER ikke en kniv og det er da også andre forhold.
Der er også forskel på om materialet er skåret ud, stanset eller sænksmedet eller direkte støbt.


Vi kan godt være enige i at blodriller kan styrke en kniv - men fakta vil altid være, at hvis man fjerner materiale et sted, uden at projektere ekstra et andet sted (samme vægt) - så ender du med et svagere produkt, når produktet har den samme hårdhed, hærdning og alt det.

Alt i alt får du kun et stærkere produkt hele vejen igennem, hvis enheden bibeholder den oprindelige vægt.

Her tænker jeg på vridning, bøjning, træk og trykbelastninger af enheden.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 21. jan 2005, 12:38

Det med cykelstel er set lidt skævt.

Man fjerner godt nok materiale nogle steder på de lange lige stykker rør i et cykelstel - hvor kræfterne stadig går på langs af røret.

Men der hvor der stadig er bibeholdt den oprindelige tykkelse på røret er i stresszonerne, hvor røret er deformeret bøjet eller der på anden måde er foretaget ændringer, f.eks fatning til sadel, styr eller hvor materialerne skal gå sammen med andre dele af cyklen.

Så jo der kan jeg godt se en fordel også, men det er et andet princip.
Det er nedbringelse af styrken ved at kigge på stress i stellet og dermed nedbringe redundansen (overdimensioneringen) og dermed materialet/vægten.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 21. jan 2005, 13:19

Jeg ved bare at KaBar knive er stanset ud, derefter bliver materialet presset i form, blodrillen bliver trykt - der foregårkun slibning af klingen efter behandlingen af klingen.

Den måde de varmebehandler klingen er at de afstesser stålet, lader det afkøle i olie eller fri luft afhængig af materialetykkelsen, derpå er der kontrol af klingen, herefter bliver klingen hærdet - hvorefter nogle klinger bliver frosset ved flydende nitrogen.

Der har været mange studier i hvordan man får den bedste, stærkeste klinge til kampbrug - som kan bibeholde styrken og skarpheden under alle forhold den kan tænkes brugt under.



Som jeg læste din første indlæg - så forstod jeg at man kunne tage en original klinge, lave en blodrille og vupza have en stærkere klinge.

Nu snakker du om at materialet skal hærdes igen.

Nu læser jeg det anderledes.
Ja jeg er enige i, at hvis en klinge uden og en med blodrille gennemgår den samme hærdeprocess, så kan den med blodrillen meget vel være stærkere - men fordi hærdningen sætter sig anderledes og dybere i den med blodrillen.


Vi har selv lavet materialeberegninger mht stresspåvirkninger og fjerne overflødigt materiale.

Men vi har aldrig endt med at have et produkt som var stærkere end det vi startede med.

Det gælder sig i Autoklaver, vaskemaskiner(fra 4kg til 210 kg), sterilisatorer, poselukkere/-svejsere, sorteringsbånd, ventilationsanlæg eller nogle andre steder hvor styrke og sikkerhed kommer først.

Jeg ved godt at et ekstremt tryk og sammenpresse stålet som at lave en blodrand som Cutco gør ved deres militærknive måske ikke er den optimale løsning på andre ting - men prøver har vist, at netop i disse materialer, dimensioner og rand-dybder - så har det intet at sige.


Jeg er udemærket inde i hvad differentialehærdning dækker over.
Sejhed i ryggen, hård/stærk/slidstærk æg.

Men det er ligesom ikke det som jeg havde forstået af første indlæg.


Jeg mener selv, at hvis der skal forarbejdes på et emne som ikke må ændre sig rent materialemæssigt set - så skal det gøres i en slibemaskine med god køling.

Jeg ved bare hvad jeg selv har lavet og fremstillet - og hvad jeg har set på virksomhedsbesøg rundt i Danmark og på min seneste rundtur i USA.

Det holder ikke ret godt stik med det du fortæller - men ok, det er ikke de samme emner, materialer og teknikker.


Derfor vil jeg ikke bidrage til mere forvirring her.

Så for din sjælefreds skyld... Du får ret.. jeg får fred.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 21. jan 2005, 13:26

Frank T
First they ignore you - then they laugh at you - then they fight you - then you WIN.
Kommer hvis aldrig til at passe på dig (jo "det andet" måske. Burde nok selv have holdt mig til "det første" og ikke "det tredje". "Det sidste" sker ikke når du vælger den dialog form du ar valgt.).

Helt ærlig Frank T, tag nu lige at stoppe alt det der "min fine ven" etc. Hvis du er så forbandet erfaren på alt fra knive (og hvordan man bruger dem i CQB), optik etc. etc. så fint. Men hvis du dels ikke fortæller hvor du har de forskellige erfaringer fra og dels bliver så forbandet sur, hver gang nogen ikke er enig, så holdt lidt igen.

Hvis du ikke kan respektere at andre ikke er enig med dig, så tæl til ti inden du skriver.

Dette forum er et rart sted at kunne udveksle erfaringer og lære noget, samt bidrage med noget, men håber lige du vil tænke over om du selv bryder dig om at få følgende bemærkninger slynget i hovedet:
Igen véd du ikke ret meget om sagerne, når du kommer med en sådan påstand.
Tror du måske du er knivmager her ?
Desuden mine fine ven,
Desværre er det jo ikke bare i dette indlæg, du straks bliver personlig, så snart nogen betvivler dine påstande.

Jeg har her forsøgt at være så sober som jeg mener er nødvendigt og håber du vil være det samme. Jeg gider ikke at skulle til at blive for personlig, men gør det gerne hvis jeg bliver provokeret!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

suppejægeren
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10. jan 2005, 20:09

Styrken i stål

Indlæg af suppejægeren » 21. jan 2005, 14:52

Hej Frank T

Jeg tror du forsøger at lave lidt fis her på forumet , eller det håber jeg for din begavelses skyld for en del af det du skriver behøver man ingen professorgrad for at vide at det ikke er i overenstemmelse med virkeligheden, jeg vil kalde det lommefilosofiske betragtninger! :roll:

Stivhed og styrke er IKKE ligefrem proportionale størrelser !

Den faktiske målbare stivhed(nedbøjning) i et emne er sammensat af E.modulet for materialet og MasseInertimomentet for samme. MasseInertimomentet vokser med 3 potens (a*a*a)på massens afstande fra massecentrum.!

Begynder eksempel: jernplade, stiv på højkant(stort inertimoment) men blød(lillet inertimoment) når den er lagt ned) derfor burger man I-jernsprofiler i stålkonstruktioner stor stivhed/vægt.

Man bøjer altid et emne omkring tyngdepunktsaksen!

Flutning af et rør giver et højere inertimoment/kg fordi massetyngdepunktet er lægere væk fra centrum af røret, når der fjernes materiale.

Dette er ret kompliceret at udregne på lommeregneren, men mange CAD programmer kan dette (det er der mange værktøjsmagere jeg kender der bruger !) derfor kan det meget nemt bestemmes hvor stiv en pibe bliver efter flutnng i forhold til udgangspunktet!

Emodulet, populært sagt stivheden i et emne påvirkes IKKE af hærdningen af materialet, et emne bliver derfor IKKE stivere af at blive hærdet.... , det opnår derimod en højere flydespænding samt kortere længdeudvidelseskoefficient så det er sværre at deformere (flyder ikke men brækker), derfor føles det som om det er stivere.!

Det er substansen !

De fysiske love kan ingen ophæve, det skulle da lige være

Baron Von Münthaussen !
:razz:
Knæk & Bræk

suppejægeren

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 21. jan 2005, 15:34

Frank T
Jeg håber ikke du tager dette alt for personligt, men hvis du har lov til at være her, så har vi andre vel også lov til at være her ?
Personligt. He, he helt ærlig jeg har sgu levet et hårdt liv på kanten i alt for mange år til at tage en gang "debat" for noget personligt. Grunden til jeg skrev det jeg gjorde var, at HappyNanoq eller andre måske tog din måde at skrive på personlig. Jeg bryder mig ikke om den måde at debaterer på, specielt når det virker så åbenlyst at du ikke har noget at ha' det i. Men det var altså en velment råd. Take it or leave it! Jeg er ret sikker på det bliver "leave it". Oh well
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Frank T får lige en blodtud.

Indlæg af SKB500 » 21. jan 2005, 18:03

Helt ærligt Frank T du skriver: hellere bruge udtrykket min fine ven i stedet for at skrive noget andet ubehageligt og folk skal passe på og andre ved bedre end dem!!!!!! :shock: Happynanok skriver et fint og informativ indlæg og du kvittere med af klapse ham af på en højst upassende og skammelig måde, skam dig, løft venligst dit sprog op hvor jeg ikke føler ubehag ved at læse dine indlæg, husk vi skal jo alle lære noget ved at være her!! jeg kan ihvertilfælde se din viden om hærdning er meget mangelfuld. venligst ak47 værkfører på et hærderi. <-:
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 21. jan 2005, 19:48

Frank T
Nåh, hvad mangler jeg da om hærdning ? Det burde du jo vide, ikk´. Lad os så høre - hvad ???
Nej for fanden Frank T stop nu. Faktisk kan du være ret sikker på du kommer til kort m.h.t. hærdning. ak47 lever af at vide noget om hærdning. Bortset fra han jo netop har gjort det, jeg efterlyser ved dig, netop fortalt hvor han har sin erfaring af, så ved jeg personligt at han har 100% styr på hærdning.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Besvar