Hvilket gevind i 14mm pibe ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Hvilket gevind i 14mm pibe ?

Indlæg af NSander » 22. jun 2021, 12:55

Hej

Jeg har en Steyr scout .376, som jeg længe har tænkt, at jeg godt kunne tænke mig at få sat en dæmper på. Jeg har så kigget på en Sonic Ghost 50, som kan tage fra .17 til .375 med forskellige indsatser. Hvilket jo lyder meget smart. Jeg er blevet tilbudt en meget billigt, men den er med 14x1mm gevind, og som jeg lige kan sjusse mig til nu og her (Har ikke adgang til en skydelære pt.) så er piben på min steyr 14mm ved mundingen.

Hvor tyk en pibe skal der til, for at man kan have 14mm gevind, eller hvilket gevind, til en .375 kaliber dæmper, vil i anbefale på en 14mm pibe, og er det muligt at ændre gevindet på en sonicdæmper ? :)

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: hvilket gevind i 14mm pibe ?

Indlæg af Sila0079 » 22. jun 2021, 15:07

Der skal jo være nogle skuldre tilbage, som lyddæmperen kan rette sig efter. Jeg har lige fået skåret 3 gevind ved MB jagt i Hobro, efter at have skrevet rundt og undersøgt kompetencer og priser blandt en del forskellige bøssemagere, og er en meget tilfreds kunde. Jeg fik bl.a. drejet M14x1 på 2 forskellige piber på 15mm. Han sagde at der skal være 0,3mm skulder som minimum. Så minimum pibe diameter for M14, må være 14,6mm, hvis jeg forstår det korrekt. Og så sagde han, at så skal man ikke sætte kolben imellem fødderne, og dreje lyddæmperen på så hårdt man kan, hvis man har marginal skuldre.. Eller i det hele taget, sagde han faktisk, men hvis man nu har Ø20 pibe til M14 gevind, så kan man nok bedre tillade sig en lidt hård tilspænding, så man ikke behøver kontrollere at den stadig er fastspændt slet så ofte under skydning..

Relateret til spørgsmålet, kan det nævnes at et snævert gevind, på en tyk pibe, f.eks. eksemplet med M14 til en Ø20 pibe, kan give et andet problem: piben slides anderledes, der hvor piben pludselig ikke er så smal. Man "slugger" løbet (skubber et projektil igennem), for at undersøge om dette har fundet sted, ved at mærke om modstanden falder, det sidste stykke. Hvis dette er tilfældet, kan man "counter-bore" det stykke der er gevind - altså bore de sidste par cm af piben ud, således at projektilet slipper riffelgangene henne hvor boringen ikke er vokset.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: hvilket gevind i 14mm pibe ?

Indlæg af Ninjakebab » 22. jun 2021, 16:00

Uha, det er ikke meget vægtykkelse af give af.
Hvis piben er 14.0 mm og ikke større så er du nede i M13x1 fin-gevind. Den er lidt ualmindelig, men jeg har det selv på min .308 med en Sonic Paradox dæmper.

Jeg ved dog ikke om M13x1 ender i for lidt materiale :???:
Minimumdiameteren er da 12 mm, og i en .376 Steyr vil det give en vægtykkelse på kun 1.25 mm. Der må være nogle bøssemagere der kan svare på om det går an, ligesom Sila nævner 0.3 mm skulder som minimum.

Jeg kan simpelthen ikke huske om det er muligt at ændre indsatsen i en Sonic dæmper til et andet gevind. Det er det nu nok, men hvor nemt og billigt det er, er hele spørgsmålet.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: hvilket gevind i 14mm pibe ?

Indlæg af Lassescout » 23. jun 2021, 15:16

Jeg fik lavet gevind i "lillebroderen". En Steyr Scout i kaliber 308 W. Det blev til et 1/2" UNF gevind. Jeg købte en tung ståldæmper og oplevede baffle strike første gang jeg skød. Jeg ved ikke om det var fordi det tynde spaghettirør simpelthen bøjede under vægten, men jeg nåede ikke at afprøve den med en alu-dæmper.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: hvilket gevind i 14mm pibe ?

Indlæg af NSander » 23. jun 2021, 15:52

Lassescout skrev:
23. jun 2021, 15:16
Jeg fik lavet gevind i "lillebroderen". En Steyr Scout i kaliber 308 W. Det blev til et 1/2" UNF gevind. Jeg købte en tung ståldæmper og oplevede baffle strike første gang jeg skød. Jeg ved ikke om det var fordi det tynde spaghettirør simpelthen bøjede under vægten, men jeg nåede ikke at afprøve den med en alu-dæmper.
Hvad er løbsdiameter på en almindelig scout ? Det kunne godt lyde som, at 14mm pibe til 14mm gevind er lige tyndt nok :)

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvilket gevind i 14mm pibe ?

Indlæg af LHL » 23. jun 2021, 22:54

Der er alt for lidt gods til at skære gevind.en bøsning udenpå piben er nok vejen frem hvis der skal dæmper på.

Besvar