Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Tjalfe
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. nov 2020, 01:01
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times

Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Tjalfe » 23. nov 2020, 01:12

Hej jeg har erhvervet mig en m89 krag Jørgensen fra 1893 hvor der er boret et 2,5-3mm huld i løbet lige før opklapelig justerbart sigte , nu er spørgsmålet til en mil 🥴 kan dette løb repareres så den kan skyde igen ell er den for ever kun til pynt mvh den uvisse 🤔

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af BentxBetjent » 23. nov 2020, 05:25

Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 01:12
Hej jeg har erhvervet mig en m89 krag Jørgensen fra 1893 hvor der er boret et 2,5-3mm huld i løbet lige før opklapelig justerbart sigte , nu er spørgsmålet til en mil 🥴 kan dette løb repareres så den kan skyde igen ell er den for ever kun til pynt mvh den uvisse 🤔
Hvilken tilladelse er den registreret på?
Hvis der ikke er en nemmere måde, burde det være muligt at skifte piben.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Tjalfe
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. nov 2020, 01:01
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Tjalfe » 23. nov 2020, 07:50

Er der muligt at få en anden pibe til sådan en gammel en , den har været fundet på et høloft nok et skunk våben der skal registreres hvis det kan da den er intakt tror tidligere ejer / finder mente den ville være neutral med det lille huld i piben

Tjalfe
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. nov 2020, 01:01
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Tjalfe » 23. nov 2020, 07:53

Øv når nogen for sådanne vandalistiske ting , gode råd modtages med kyshånd også ang registrering hvad og hvordan??på forhånd tak

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af PSindrup » 23. nov 2020, 08:27

Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 07:50
Er der muligt at få en anden pibe til sådan en gammel en , den har været fundet på et høloft nok et skunk våben der skal registreres hvis det kan da den er intakt tror tidligere ejer / finder mente den ville være neutral med det lille huld i piben
Hvis hullet er lavet for at "neutraliserer" våbnet, så er det jo måske også afmeldt, og så "eksisterer det måske slet ikke mere"

Hvad gør man så for at få det genregistreret og er det overhovedet besværet værd?

Peter

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2117
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Greyberd63 » 23. nov 2020, 09:13

Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 01:12
Hej jeg har erhvervet mig en m89 krag Jørgensen fra 1893 hvor der er boret et 2,5-3mm huld i løbet lige før opklapelig justerbart sigte , nu er spørgsmålet til en mil 🥴 kan dette løb repareres så den kan skyde igen ell er den for ever kun til pynt mvh den uvisse 🤔
Hvilken tilladelse har du den på, jagt/SKV/samler.

Den deaktivering du bekriver er ikke lovlig efter moderne regler, pas på at du ikke kommer i klemme, så du skal have en eller anden form for tilladelse.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Ølgaard » 23. nov 2020, 09:35

Igennem årene har jeg set flere af disse våben, med et boret hul foran kammeret, det blev lavet meget efter krigen på bla. 98 og 89, 1917, endda på maskinpistoler, det var jo før at der var egentlige regler for DEKO.

Jeg har også set det på bla. Luger og P38 med et til 3 huller boret foran kammeret under piben, der var en del på Holmens våben værksted i 90,erne da jeg var derude.

Jeg havde i 80,erne en flot 98 på tilladelse jeg købte hos en bøssemager på Østerbro, den havde været boret foran kammeret, men han havde rep. den så jeg ikke kunne se det udefra, og indeni kunne man se lidt, men den skød udmærket.

Den blev senere lavet om til anden kaliber.

:razz: :razz:

Tjalfe
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. nov 2020, 01:01
Interesser: Rifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Tjalfe » 23. nov 2020, 23:46

Super tak for de fine svar det er super at man kan kaste noget op i plenum her hvor der er så megen viden at trække på , pt er jeg igang med dialog med våbensmed ang evt rep ell udskift pibe og søge tilladelse om det er muligt har finders adr og sammentykke og lokation de er fundet på så må vi se hvad det bringer vender tilbage med nærmere og tak

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2117
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Greyberd63 » 24. nov 2020, 00:09

Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 23:46
Super tak for de fine svar det er super at man kan kaste noget op i plenum her hvor der er så megen viden at trække på , pt er jeg igang med dialog med våbensmed ang evt rep ell udskift pibe og søge tilladelse om det er muligt har finders adr og sammentykke og lokation de er fundet på så må vi se hvad det bringer vender tilbage med nærmere og tak
LIge nu bryder du våben loven, ved at være i besiddelse af et våben du ikke har tilladelse til, og som jeg læser det du skriver, et uregistret våben.
Som ganske vist er deaktiveret, men ikke på en idag lovlig måde.

Jeg ville betragte det du er i gang med som værende stærkt risikablet, det samme gør sig gældnde for finderen af våbnet, som har overdraget det til dig, istedet for at kontakte politiet.

Hvad der sker når du henvender dig til politiet, for at få våben tilladelse, er ikke 100 % sikkert, men en stærk kandidat til første pladsen er en sigtelse for overtrædelse af våbenloven.

Mvh
Grey

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af BentxBetjent » 24. nov 2020, 05:53

Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 23:46
Super tak for de fine svar det er super at man kan kaste noget op i plenum her hvor der er så megen viden at trække på , pt er jeg igang med dialog med våbensmed ang evt rep ell udskift pibe og søge tilladelse om det er muligt har finders adr og sammentykke og lokation de er fundet på så må vi se hvad det bringer vender tilbage med nærmere og tak
Jo længere tid fra fund til anmeldelse, jo dårligere er din stilling mht. strafansvar.

Med meget stor sikkerhed vil den ryge i kværnen, pas på du ikke ryger med.... :Hug:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af PSindrup » 24. nov 2020, 09:55

Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 23:46
Super tak for de fine svar det er super at man kan kaste noget op i plenum her hvor der er så megen viden at trække på , pt er jeg igang med dialog med våbensmed ang evt rep ell udskift pibe og søge tilladelse om det er muligt har finders adr og sammentykke og lokation de er fundet på så må vi se hvad det bringer vender tilbage med nærmere og tak
Når du nu har våbnet med til en autoriseret våbensmed, så vil jeg på det kraftigeste anbefale dig at du lader våbnet stå hos våbensmeden indtil du har fået din våbentilladelse på plads. Ellers risikrer du i værste fald en dom for ulovlig våbenbesiddelse, som har en minimum sraframme på et år.

Peter
Senest rettet af PSindrup 24. nov 2020, 12:39, rettet i alt 1 gang.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2117
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Greyberd63 » 24. nov 2020, 10:58

PSindrup skrev:
24. nov 2020, 09:55
Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 23:46
Super tak for de fine svar det er super at man kan kaste noget op i plenum her hvor der er så megen viden at trække på , pt er jeg igang med dialog med våbensmed ang evt rep ell udskift pibe og søge tilladelse om det er muligt har finders adr og sammentykke og lokation de er fundet på så må vi se hvad det bringer vender tilbage med nærmere og tak
Når du nu har våbnet med til en autoriseret våbensmed, så vil jeg på det kraftigeste anbefale dig at du ladervåbnet stå hos våbensmeden indtil du har fået din våbentilladelse på plads. Ellers risikrer du i værste fald en dom for ulovlig våbenbesiddelse, som har en minimum sraframme på et år.

Peter
En våbenhandler må have våben, der ikke er lovlige i DK, det kunne være pga. af kalibren, eller total længde er for kort.

En våben smed, kan det samme, hvsi de feks. skal ringe en revolver, deaktivere et våben

Men fælles for dem begge, våbnet skal være registret i DK, det lyder for mig somom, at dette våben ikke er registret.

Hvis jeg var våben smed, ville jeg holde mig langt væk.

Mvh
Grey

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af Lassescout » 25. nov 2020, 07:30

Hvis den står hos en bøssemager, så få ham til at skære hele riflen over på langs. Så er den ihvertfald deaktiveret efter nugældende regler. Alt andet kan nemt ende i to års fængsel og tab af hele din nuværende status og livsgrundlag.

Det er sådan en gammel skyder alligevel ikke værd.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Defekt pibe på en krag Jørgensen karabin

Indlæg af BentxBetjent » 27. nov 2020, 20:56

Tjalfe skrev:
23. nov 2020, 23:46
Super tak for de fine svar det er super at man kan kaste noget op i plenum her hvor der er så megen viden at trække på , pt er jeg igang med dialog med våbensmed ang evt rep ell udskift pibe og søge tilladelse om det er muligt har finders adr og sammentykke og lokation de er fundet på så må vi se hvad det bringer vender tilbage med nærmere og tak
Mon Tjalfe er :prisoner: :Agents: eller :beback:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar