træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
sundy
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19. maj 2018, 07:07
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: skjern
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af sundy » 19. maj 2018, 07:17

hej jeg har en kammarat der har fucket up og skudt forbi på 32 meter , hans riffel er indskudt på 100 meter hvor træf punkt og sigte punkt er nul , han skød forbi på en buk . hvor meget falder en kugle på den her afstand . cal, 223 remington 55g fabrikat PPU , hvis det hjælper ? tror nu han rev det skud af men tak på forhånd . sundy

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Refraktorius » 19. maj 2018, 07:52

Velkommen ombord.
:welcome:

Træfområdet på en buk er på størrelse med en desserttallerken.
På 30 meter er kuglen på vej op mod sigtelinjen, så den er uanset hvad, mindre væk fra sigtepunktet en “afstanden mellem kikkertens og løbets kernelinjer”.

Hvis han vil se det i praksis, så kan han bare prøve at skyde på en skive med et veldefineret retningspunkt på den kortere afstand.

Mit bud vil være, at han træffer to til tre centimeter under sigtepunktet, og det er rigeligt fint til at myrde Bambi.

Så ja, din teori holder..... men lad være med at køre på ham.
Lad ham lave eksperimentet og selv erkende det (så bliver han klogere og I er stadig venner bagefter).
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Refraktorius » 19. maj 2018, 07:58

Bare for eksemplet.

.223 riffel med tre forskellige 55 gr projektiler. Indskudt på 220 yards.
Han kunne holde lige på hele vejen ud, og stadig være fint inde i det område hvor Bambi ville lægge sig.
http://www.ballisticsapp.com/223-ballistics.htm
9BDE1ACF-5FEE-4F4E-B36C-339B17065206.png
9BDE1ACF-5FEE-4F4E-B36C-339B17065206.png (79.13 KiB) Vist 12972 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Kleth » 19. maj 2018, 08:21

Skød han fra tårn eller stige?
Skød han fra nogenlunde samme plan som dyret, så har Refra givet en glimrende beskrivelse. Kuglebanen med .223Rem er så flad at hvis man ikke skyder efter marginalmål som hoved, hals eller hjerte men på bladet, så er det næsten svært at skyde forbi på 0-175m med mindre det er skyttefejl eller der er hård 90 grader sidevind.
Skyder man fra stor højde på den korte afstand, så kræver det lidt mere ro på tankevirksomheden. Jeg skød (med .223Rem) et rådyr fra et meget højt tårn og selv om jeg sigtede omkring 3/4 oppe på rådyret dvs over bladet traf jeg den nederst i brysthulen lige ved hjertet. Det er ikke så meget et spørgsmål om ballistik men mere et spørgsmål om vinkler.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Slettet bruger » 19. maj 2018, 08:28

Og er han 110% sikker på det er forbiskud - har der været registreret schweisshund på ?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af 458hunter » 19. maj 2018, 10:16

Der skal godt nok rykkes i skuddet. For at ramme helt forbi bukken på 30 meter svarer det jo til at ramme næsten en meter forbi på 100...

Håber der var hund på. En 223 giver ikke nødvendigvis meget schweiss.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af LapuaMagnum » 19. maj 2018, 10:47

Hvis riflen rammer hvor den skal, er det udelukkende en skyttefejl! Hvis kikkerten sidder 5 cm. over center af piben kan den maksimalt skyde 5 cm. for lavt, og den kommer aldrig over 2 cm. fra sigte linie med mindre det er subsonic og det går jeg stærkt ud fra at han ikke har brugt.

Min .308 med meget langsom kugle skyder maksimalt 1,2 cm. højere end sigtelinie 0-100 meter.

Konklusionen er at din ven har fucket totalt op og det må man bare indse, da det ikke er let at skyde ved siden af på 30 meter.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Boerge » 19. maj 2018, 13:04

Lyder som om din kammerat ikke har den store erfaring. Det er meningsløst at tale om "kuglefald" på den afstand, hvor kuglen nærmer sig sigtelinien - træfpunkt kan højst være tale om et par centimeter under 0.

Vil tilslutte mig Claus Petersen og Chrstn. Olsen: Er det sikkert der er tale om forbiskud? Hvad med skudtegn hos bukken - har han fundet kugleanslag i jorden - Hvor langt kan bukken følges i flugtretning - er der skov tæt på o.s.v.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af BentxBetjent » 19. maj 2018, 13:10

sundy skrev:
19. maj 2018, 07:17
hej jeg har en kammarat der har fucket up og skudt forbi på 32 meter , hans riffel er indskudt på 100 meter hvor træf punkt og sigte punkt er nul , han skød forbi på en buk . hvor meget falder en kugle på den her afstand . cal, 223 remington 55g fabrikat PPU , hvis det hjælper ? tror nu han rev det skud af men tak på forhånd . sundy
Alene det at han kan finde på at påstå at det var pga af projektilbanen fortæller mig at han nok liiiige skulle bruge en eftermiddag mere på skydebanen.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Sort » 19. maj 2018, 16:22

Kleth skrev:
19. maj 2018, 08:21
Skød han fra tårn eller stige?
Skød han fra nogenlunde samme plan som dyret, så har Refra givet en glimrende beskrivelse. Kuglebanen med .223Rem er så flad at hvis man ikke skyder efter marginalmål som hoved, hals eller hjerte men på bladet, så er det næsten svært at skyde forbi på 0-175m med mindre det er skyttefejl eller der er hård 90 grader sidevind.
Om så det var orkan, skal den holde en bukkeskive 0-200m sålænge du går lige på eller lidt over. Helt kønt bliver det nok ikke på 200 men bestemt indenfor.

Når du skyder op eller nedaf bruger du den vandrette afstand fremfor kuglens vej. Men du skal jo stadig tilsigte at ramme midt i dyre (altså på den lodrette akse) hvilket godt kan betyde at du reelt skyder på et punkt lige ved siden af rygraden, fremfor siden som det er tegnet på skiven.

Jeg har haft diskussionen til 3D bueskydning, hvor vi skød ret stejlt nedaf på en vildsvine figur. Figurerne har jo optegnet lunger og hjerte, men naturligvis udfra forholdsvist vandrette skud, dvs hvis man skyder efter de optegnede områder, leverer man reelt et rimeligt overfladisk skud, sådan lidt ala hvis man stak sigselv fra armhule til brystvorte (samme side begge dele). Oppefra vil det være hjertet (dvs et punkt ca midt indeni dyrets brystkasse) der er primær mål og så må kugleekspansionen evt tage lunger med på vejen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af TheDarkSide » 19. maj 2018, 23:26

Sort skrev:
19. maj 2018, 16:22
Kleth skrev:
19. maj 2018, 08:21
Skød han fra tårn eller stige?
Skød han fra nogenlunde samme plan som dyret, så har Refra givet en glimrende beskrivelse. Kuglebanen med .223Rem er så flad at hvis man ikke skyder efter marginalmål som hoved, hals eller hjerte men på bladet, så er det næsten svært at skyde forbi på 0-175m med mindre det er skyttefejl eller der er hård 90 grader sidevind.
Om så det var orkan, skal den holde en bukkeskive 0-200m sålænge du går lige på eller lidt over. Helt kønt bliver det nok ikke på 200 men bestemt indenfor.

Når du skyder op eller nedaf bruger du den vandrette afstand fremfor kuglens vej. Men du skal jo stadig tilsigte at ramme midt i dyre (altså på den lodrette akse) hvilket godt kan betyde at du reelt skyder på et punkt lige ved siden af rygraden, fremfor siden som det er tegnet på skiven.

Jeg har haft diskussionen til 3D bueskydning, hvor vi skød ret stejlt nedaf på en vildsvine figur. Figurerne har jo optegnet lunger og hjerte, men naturligvis udfra forholdsvist vandrette skud, dvs hvis man skyder efter de optegnede områder, leverer man reelt et rimeligt overfladisk skud, sådan lidt ala hvis man stak sigselv fra armhule til brystvorte (samme side begge dele). Oppefra vil det være hjertet (dvs et punkt ca midt indeni dyrets brystkasse) der er primær mål og så må kugleekspansionen evt tage lunger med på vejen.
Vrøvl. Hvis det blæser 30 m/s (orkan-styrke) vinkelret på skudbanen så vil en 223 ramme lidt over en meter fra sigtepunktet på 200 meter. Ved et rent sideskud et det jo enten et forbiskud eller bagerst i en kølle.

Vinkel har ikke meget at sige på 30 meter. Sidder man i et 5 meter højt skydetårn er vinklen ikke særlig stor, hvis man skyder til noget 30 meter væk. Holder man lige på bladet så er der stadig masser af margen.

Der er så meget ammestuesnak om det at skyde fra et skydetårn.. Det betyder storts et kun noget hvis bukken er 0-20 meter fra tårnet. Det har ingen indflydelse på kuglebanen, men man skal selvfølgelig tænke på at kuglen skal igennem midten af dyrets krop. De fleste kan forhåbentligt tænke så langt at man nok ikke skal holde det samme sted på bukken, som hvis den står 2 meter fra tårnet, medmindre man bare vil se hvor meget hår en riffelkugle kan barbere af :rolf:

Mit lidt vovede gæt er at bukken er stendød, medmindre der har været schweisshund på. Det kræver virkelig noget at skyde forbi på 30 meter.
Jeg har prøvet og set det mange gange, ikke kun med små kalibre, men også med f.eks. 6,5x55, 270 og 30-06: Der ikke er en dråbe schweiss og ingen synlige skudtegn. Men dyret er ramt fint og stendødt efter en kortere eller længere spurt. Man bliver i hvert fald nødt til at have en schweisshund på. Det eneste sikre tegn på en forbier er hvis dyret bare bliver stående efter skuddet.

Jeg skød f.eks. et dådyr i efteråret med 6,5x55. Første skud lagde dyret ned (som ved tapskud), men det rejste sig igen, så det fik en til. Så løb det væk uden skudtegn :wall: Ingen schweiss eller hår ved skudstedet (der var lidt sne, så det ville have været nemt at se). Men dyret lå 10 meter væk med to perfekte hjerte/lunge kugler, der var gået gennem dyret og efterladt to små udgangshuller.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Sort » 20. maj 2018, 10:59

https://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/ ... Helmantel/
Vindafdrift ved 5m/s på 200 m 196mm. så ja ok hvis man absolut vil skyde i orkan bliver det næsten 1,20m (hvilket nok vil sige at det skal man lade være med fordi orkan ikke er 30m/s konstant og bare fordi det er fjollet)

På 100m som nok er mere realistisk i Danmark skal man reelt over 10m/s bare for at komme udenfor tilladte træfområde, hvis man overhovedet ikke korrigerer for vind og selv hvis man lægger et par cm for meget eller lidt til, er der faktisk god plads optil 15 m/s. Selvom jeg nok havde valgt at gå hjem fremfor at jage videre. 15m/s relativ sidevind betyder jo i reglen at det blæser endnu mere og næppe uden vindstød.

jeg er overrasket over hvor meget afdrift der er, men vælger at holde mig til at den gennemsnitlige jæger ville være gået hjem længe før det for alvor blev nødvendigt at korrigere for vind, altså jo sådan 5 -8cm kan vi snakke om på 100m men hvis man normalt skyder små grupper, er der reelt plads indenfor træfområdet helt uden at korrigere og selv hvis man burde korrigere 10cm men istedet får det til alt imellem 5 og 15, så er der god plads, 1-19 er reelt godt nok hvis man skyder perfekt.

Jeg har hørt om denne type forbiskud en del gange (altså dem på 32m) og kan simpelthen ikke forstå det. Med fast anlæg osv skal man altså rykke en del i aftrækket, bare for at komme udenfor en salonskive på banen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af BentxBetjent » 20. maj 2018, 11:46

Hvis du går i "bukkemode" og får en brainfreeze, så er alt muligt.
Fra man ser det korrekte sigtebillede og til fingeren krummer sig går der typisk 1/20 sekund....
Det er vældig lang tid hvis man er oppe og køre i bukkemode.

Mht. vindafdrift er det faktisk kun fordi rotationen og stabiliseringen af projektilet modvirker afdriften. At vindafdrift ikke er større.

Hvis den skubbede 1 til 1, så ville man ved bare 5 m/s i vind ramme en lille meter ved siden af på 100 meter.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Raptor357 » 20. maj 2018, 11:55

BentxBetjent skrev:
20. maj 2018, 11:46

Mht. vindafdrift er det faktisk kun fordi rotationen og stabiliseringen af projektilet modvirker afdriften. At vindafdrift ikke er større.

Hvis den skubbede 1 til 1, så ville man ved bare 5 m/s i vind ramme en lille meter ved siden af på 100 meter.
A hva?
Projektilet har en luft følsomhed opgivet som BC, det er primært denne der har betydning for afdriften som en funktion af tid og sidevind.
At stabiliseringen så er regnet ind i BC er en anden sag, men tag som eksempel et 200gr lapua mega og en 200gr VLD projektil og sammenlign afdriften på de to, ikke på afstanden, men på flight time. Det er mere fair da der så ikke er fordel af hastigheden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Caspian1911 » 20. maj 2018, 12:28

Teoretisk nørderi udi vindafdrift er spændende nok, men vi kommer lige tilbage til topic. :razz:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af FrederikF » 20. maj 2018, 12:59

Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring din kammerat har.
Jeg har oplevet ret mange “mærkelige” forbiskud.
En del afskrives som “bukkefeber”. Det er ikke i orden at afgive skud hvis man ryster af stress - men det er set i praksis:))
Noget andet er at mange har meget beskeden erfaring med våbenhåndtering (har ikke været i forsvaret, har ikke skudt en millions skud med luftgevær som knægt i alle mulige og umulige skydestillinger).
Hvis ens erfaring er liggende på skydebanen, så er der et stykke vej til at kunne ramme konsekvent siddende i en skæv vinkel i et tårn.
Sidst jeg havde et par venner med oppe i et træ og vi skød på forskellige opsatte mål i terrænnet så jeg en jammerlig præcision (afstande fra 25-120 m). Alle i træet skyder mere end hæderligt på banen. Sjovt nok gik det væsentligt bedre med salonriflen end med bukkeriflen (size matters :giggle: ).
Fritstående skydning er lidt samme historie.
Man skal træne som man kæmper (eller kun kæmpe som man træner).

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af TheDarkSide » 21. maj 2018, 12:04

Speedman må være den omtalte jagtkammerat.

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... 8&start=25

Ganske rigtig var bukken truffet dødeligt. En vigtig lektion i hvorfor man kontrollere "forbiskud" med schweisshund.

sundy
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19. maj 2018, 07:07
Interesser: jagt og genladning
Geografisk sted: skjern
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af sundy » 22. maj 2018, 18:05

tusind tak for de mange svar, det er super med den hjælp man kan få her inde. vi fandt dyret død ca 60 meter fra stedet. kuglen sad fint, og dyret er død ret hurtigt , jeg er dog meget overrasket over der ikke var schweis og der ikke var gemmen skud. men jeg glæder mig over dyret er død hurtigt , kuglen sad perf på bladet, dog ked af kødet gik til spilde. min kamarat er en god skytte og det var nok mest mig der var i tvivl om kuglebanen på så kort afstand. vi har været på skydebanen og prøvet det af 100 meter 50 meter 30 meter og kan kun sige at det passer meget godt med det info i har givet . ja det sku nok ha været afprøvet på en skydebane inden (mest nok for min skyld) men nu det slået fast og man lærer hele livet igennem , en fejl ja, men ikke en der gentager sig. igen tak for og til alle dem der gad gi en hjælpene hånd med og bruge tiden på at skrive her . sundy

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af FrederikF » 22. maj 2018, 20:35

Du kan aldrig regne med at finde schweizz. Jeg har prøvet gennemskud på kronkalv på frostsne. Den gik 200m uden at vi fandt en dråbe blod (schweizz hund på).
Skudt ret gennem kassen med perforeret hjerte og smadrede lunger.
Råvildt giver ogte en del blod ved gennemskud men langt fra altid (nogle kalibre/projektiler vil næsten altid give blod). Men blod kan være meget vanskeligt at lokalisere.
En egnet “pind” med hvide lommetørklæder kan være en god hjælp til at “duppe” et område.
Nogle jordbundstyper (såvel som snetyper) løber blod igennem uden at efterlade spor synlige for øjet.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: træf på 32 meter ved indskudt riffel på 100 m? (Forbiskud...)

Indlæg af Kleth » 22. maj 2018, 22:37

Jeg har flere gange sporet baglæns fra hvor dyret forendte til anskudsstedet, når jeg har skudt noget med riffel. Flere gange har jeg kun kunne finde hår hvor dyret blev skudt og sweiss begyndte først efter 10-20m. Har der været megen vegetation har jeg ofte kun kunne finde enkelte hår.

Min teori er at væv og blod bliver spredt som en fin tåge af det udgående projektil og ofte forsvinder på bar jord og i vegetation. Da arterier trækker sig sammen når de bliver slået over, kan det tage nogen tid før der rigtig kommer sweiss. Nogen gange har det også virket som om at lunge eller lungerne nærmest har udfyldt udgangshullet og så har der været en stor pøl blod hvor de lagde sig, men nærmest intet inden.
Andre gange har der ligget skind og lungevæv hvor dyret blev skudt og været et godt blodspor helt hen til hvor dyret forendte.

Hjerteskud giver dog sweiss fra start til slut
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar