Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Scrapper » 23. jul 2016, 14:28

Kan nogle af jer komme med lidt input?

Jeg har lidt kig på nogle gasbrændere til vandring. Som udgangspunkt forår, sommer og efterår, så gas er fint.

Jeg har kigget på Primus Gravity lll, som jeg har god fidus til.
Men hvordan er den i sammenligning med den noget billigere Robens Fire Beetle?

Altså med hensyn til effektivitet, pålidelighed og holdbarhed?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Kleth » 23. jul 2016, 14:42

Har du overvejet en Jetboil? Den har ret stor popularitet.
Selv har jeg kun en Primus Technotrail, som har været upåklagelig og har ellers primært brændere til Trangia, både gas og multifuel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Scrapper » 23. jul 2016, 14:51

Ja, jeg har også luret på Jetboil.

Det der tiltaler mig ved Primus Gravity og den Robens er:
- prisen
- stabiliten på jorden
- uafhængighed af hvilken gryde / kedel man bruger

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Kleth » 23. jul 2016, 15:09

Det afhænger i høj grad af længden på dine Vandreture for Jetboil har udmærket sig på effektiviteten.
Problemet med gas er at man slæber xxxxg ståldåser ud og slæber det samme antal g tomme ståldåser skal med hjem så med lange ture er effektivitet eller energitæthed alpha og omega, hvorfor vi hurtigt skiftede til benzin på vores længere ture. Store gasdåser har fordel i vægt af dåse i forhold til indhold - hvis altså det passer med hele dåser [emoji4]
Taler vi korte ture, så ville jeg roligt købe den billigste brænder og købe noget godt kogegrej i stedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Scrapper » 23. jul 2016, 21:31

Hidtil har jeg sværget til bål og en gryde. Og på seneste lange vandretur, brugte jeg en Kelly Kettle. Men det blev bøvlet i længden, og vi endte med at bruge min turmakkers jetboil i stedet.

Næste tur går til Sarek igen, hvor vi kommer til at tilbagelægge mindst 130 km, og en del af overnatningerne kommer til at foregå over trægrænsen.

Jeg hælder klart mod brændere som f.eks. Primus, da jeg ser Jetboil, som meget orienteret mod at koge vand, mens Primus Gravity tjener et bredere formål.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Werecat » 23. jul 2016, 22:10

Jeg skal til Abisko igen til August. Jeg nøjes med 105 km. Jeg tager min jetboil, men pakker også kun tørmad, så jeg ved at jeg ikke skal bruge andet. 2 minutter til at fiske den ud af rygsækken og samle den og 2 minutter til at koge 1/2l vand er der ikke meget der kan slå.

Den bruger ca. 1 g gas i minuttet. Hvis vi er pessimistiske og siger 2g (livrem og seler) er det 4g gas per måltid. Med 3 måltider om dagen rækker en gasdåse til 8-10 dage. Efter "one is none" princippet tager jeg nu altid to dåser med. (Det er bare så træls på dag to når man forsøger at skrue brænderen af og ventilen ikke lukker så gassen pisser ud og man skal spise kold mad på resten af turen ;-) ).

I øvrigt er der penge at spare på at købe refill studser så man kan købe de store dåser til at toppe de små af. Samtidig ved man så at begge dåser er fulde ved turens start.

Er man til andet end pulvermad, kan jetboil også levere pander, men da tror jeg ikke at jetboilen skiller sig performance mæssigt ud fra de andre gasbrændere.

God tur!
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Kleth » 23. jul 2016, 22:31

Ud fra de brændere jeg har, så er 4g gas per liter ret effektivt.
Jeg kiggede på mine gamle noter og jeg brugte 13-14g benzin til at varme 1kg vand til kogepunktet i en Trangia med en Primus Omnifuel.
Trangia er så tung men god og kan bruges til både at koge vand, bage vafler, bage brød og lave pizza i [emoji5]
Sent from my P01MA using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Scrapper » 23. jul 2016, 22:33

Lyder også fantastisk med Abisko!

Vi bliver smidt ind lige nord for Sarek, med helikopter, og så går det ned mod og gennem Rapadalen over 8 dage.

Hvis jeg ender med, ikke at købe en brænder, så låner jeg nok min vens jetboil. Han skal nemlig ikke med denne gang.
Ingen tvivl om, at den er yderst effektiv.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Kleth » 23. jul 2016, 22:44

@werecat 105km? Det er for kort til Nikka, så er det en runde gennem Lapporten og ned gennem f.eks. Bessesvaggi?

Sent from my P01MA using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 264
Tilmeldt: 21. jul 2009, 00:08
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af TheKapow » 23. jul 2016, 23:28

Jeg har primus, fantastisk produkt. MEN nu er jeg en af dem der har været så uheldig at miste en stump. 6 måneder og mail krig frem og tilbage har vist at primus slet ikke har et system til reservedele i sverige og/eller kan levere dem til danmark, eneste mulighed er ombytning igennem forhandler, og det er ærgerligt, da det at miste fx en afstands pin jo ikke er en reklamation (jeg har skrevet i hver eneste mail til primus at de bare skal sige hvad de vil ha, så sender jeg pengene).
ALDRIG mere primus, jetboil er langt nemmere at få reservedele til og du vil blive overrasket over hvor mange dele, der kan tages fra hinanden i primus brænderne.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Scrapper » 24. jul 2016, 00:11

Ja, den med reservedele er da lige værd at have med i overvejelserne!

Tak for input.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Werecat » 24. jul 2016, 12:39

De 4 g er for en 1/2l. Så ikke helt så imponerende som du læste det som.

Jo det er til Nikkaluokta, jeg går bare ikke så meget op i om det er 108 eller 105. I sidste ende bliver det sikkert 125, med alle små afstikkere fra ruten.

Sent from my SGP712 using Tapatalk
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Elbæk » 25. jul 2016, 17:18

Robens er mellem 25 og 50% af prisen på Primus - og ca. 90% af kvaliteten. De "manglende" 10% er, for langt hovedparten, finish og kvalitetskontrol.

Reklamationer på Primus er, efter 10 år som grejpusher, i min egen erfaring, næsten ikke eksisterende - mens reklamationer på Robens brændere forekommer, omend relativt sjældent. Når der forekommer reklamationer på Robens, er det oftest produktionsfejl, som opdages - og ombyttes - med det samme.

Jeg vil dog også anbefale Jetboil - ikke mindst deres geniale MiniMo model. Jeg har haft flere forskellige Jetboil modeller (samt brændere fra Robens, Optimus, Primus, Providus+, Trangia, etc.) - men ingen har jeg været gladere for end min MiniMo.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Scrapper » 25. jul 2016, 20:43

Ja ok, den Minimo ser ret fornuftig ud, da den er bredere end en ordinær jetboil.
Kunne godt være en god kandidat. Om end den koster 450,- mere end hvad jeg kan finde en Primus Gravity lll til.

Godt indspark!

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Kloster » 25. jul 2016, 22:53

Jeg bruger selv denne brænder, har prøvet en masse forskelligt og denne virker lige så godt som alt muligt andet som er mindst 10x så dyrt, det er trodsalt ikke raketvidenskab.
http://www.ebay.com/itm/Dpower-Mini-Por ... SwJQdW~d0r
Kloster.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Elbæk » 26. jul 2016, 09:38

Kloster skrev:Jeg bruger selv denne brænder, har prøvet en masse forskelligt og denne virker lige så godt som alt muligt andet som er mindst 10x så dyrt, det er trodsalt ikke raketvidenskab.
http://www.ebay.com/itm/Dpower-Mini-Por ... SwJQdW~d0r
Den har jeg solgt (og selv haft) under navnet Providus+ (italiensk mærke). Det er en generisk Kina vare, som sælges under mange forsk. betegnelser og mærker - ofte med falske (eller slet ingen) CE godkendelser påtrykt indpakningen.

Vær opmærksom på at armeringen på ledningen, i alle praktiske hensyn, kun er til pynt - og har det med at skære slangen i stykker, hvis/når, den knækker ved de messing samlemuffer der er i hver ende af slangen.

Jeg har også haft multifuel brænderen i samme serie/mærke, den var direkte farlig (den var bl.a. forsynet med benzinopløselige pakninger)- og blev, bl.a. efter min henvendelse, trukket tilbage af den danske importør.

Raketvidenskab er det, ganske rigtig, ikke. Men personligt holder jeg mig til brændere med ordentlige CE godkendelser - jeg gider ikke grej som fejler, jeg gider slet ikke grej som fejler og udgør en risiko for mig selv og andre...
Glæden ved at have sparet lidt småpenge ophører i det øjeblik man skal servere kold mad for kæresten efter en hel dags vandring, der hvor man opdager at der står blå flammer ud ved begge samlemuffer på slangen mellem brænder og gasdåse eller der hvor ens multifuel brænder, når man begynder at pumpe, spyr rensebenzin i ens dåse boller i karry, fordi alle pakninger er opløst.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

kkjacc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 97
Tilmeldt: 23. maj 2009, 11:39
Interesser: Jagt, IPSC, skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af kkjacc » 26. jul 2016, 13:02

Werecat skrev:
I øvrigt er der penge at spare på at købe refill studser så man kan købe de store dåser til at toppe de små af. Samtidig ved man så at begge dåser er fulde ved turens start.
Jeg anede ikke, at man kunne genopfylde gasdåser. Hvor kan man finde sådan en refill studs og hvad koster den?

God tur til Abisko (bare det var mig....)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Bofhenator » 26. jul 2016, 13:43

kkjacc skrev:
Werecat skrev:
I øvrigt er der penge at spare på at købe refill studser så man kan købe de store dåser til at toppe de små af. Samtidig ved man så at begge dåser er fulde ved turens start.
Jeg anede ikke, at man kunne genopfylde gasdåser. Hvor kan man finde sådan en refill studs og hvad koster den?

God tur til Abisko (bare det var mig....)
Der er flere gørdetselv muligheder, her er lidt inspiration
https://www.youtube.com/watch?v=IAQ5BFS ... =clkindred
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Brænder fra Primus vs. brænder fra Robens?

Indlæg af Kleth » 27. jul 2016, 22:17

Det er vigtigt med godt og sikkert grej. Det er skidt at være på tundraen 3-4 dagsvandringer fra nærmeste turiststation, stuga eller by og så brænde teltet af fordi man vil lave mad i absis under et kraftigt regnvejr. For ikke at tale om at få forbrændinger.
Nu har jeg ikke haft Jetboil, men ellers har det været et krav at vores primære gasbrænder har skulle have forgasningsrør for at kunne brænde flydende gas (vende gasdåsen på hovedet) efter vi stod på en udsat klippeknold i 2C og ikke kunne få tryk nok på dåsen til at holde blusset kørende.
En håndvarmer på siden eller bunden af dåsen kan også afhjælpe for lavt tryk.
Nu har jeg aldrig været UL, og har prioriteret godt kogegrej og brænder (jeg har lidt at vælge imellem [emoji5] [emoji6] inkl et par klassikere )

Sent from my P01MA using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar