Tilladelse til pistol der skyder blankt

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Hammertime » 24. aug 2015, 20:58

Kære NVF. Jeg er dramalærer og skal opføre et teaterstykke med en flok 9 klasser. I en af scenerne skal der bruge en revolver eller pistol. Kan man oprette en anvende tilladelse til teater eller lign eller hvordan foregår det? Jeg kunne ikke finde et punkt på politiets hjemmeside unde signal pistoler. Er der en venlig sjæl der lan fortælle hvordan man erhverver sådan en til teaterbrug? Jeg har selv pistoler osv på SKV man I princippet kunne lave nogle små ladninger til uden projektil og så fyre af som blanke men tror ikke helt man kan få tilladelse til det?
Legends never die

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Tilladelse til pistol der skyder blankt

Indlæg af C-X » 24. aug 2015, 21:02

Søg i nogle af Elbæks gamle indlæg. Han har berørt emnet en del gange.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 24. aug 2015, 21:12

Skal den sige bang ? For ellers er en hardball pistol oplagt.
Jeg har hørt man kan leje attrap pistoler til film og teater, måske de er en mulighed?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 24. aug 2015, 21:13

Startpistol/signalpistol kunne være en mulighed (med dertil hørende tilladelse)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 24. aug 2015, 21:39

Husk at at løsskud/signal ammo larmer væsentligt mere indendørs. Kan man stadig få legetøjs pistoler over til knaldhætter i bånd alternativt hundeprop, ville jeg foretrække det og de kræver vist endnu ikke tilladelse.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 24. aug 2015, 21:46

Knaædhætte pistoler i dag siger kun puff og ja det skal helst sige bang. Jeg prøver lige at søge på elbæk og signal pistoler. Jeg tænkte bare at det burde være muligt med tilladelse til forening eller teater godkendt aktivitet. Vi har allerede fået blank våben anvende tilladelse til Hamlet
Legends never die

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 24. aug 2015, 21:46

Kleth skrev:Husk at at løsskud/signal ammo larmer væsentligt mere indendørs. Kan man stadig få legetøjs pistoler over til knaldhætter i bånd alternativt hundeprop, ville jeg foretrække det og de kræver vist endnu ikke tilladelse.

Hundepropper siger desværre ikke længere bang. De siger puf.
Edit:
Nå, Hammertime kom mig i forkøbet med et par sekunder.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 24. aug 2015, 21:49

D'UH den slags havde vi ellers megen sjov med.

Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 25. aug 2015, 10:10

I teorien kan du godt indhente personlig tilladelse til løssskydningsvåben, som du så må anvende, til teaterbrug. Men i praksis er det en langsommelig og frustrerende process - og du skal, efter nogle politikredses fortolkning, sikre dig tilladelse til hver enkelt forestilling.
Du kan muligvis også, når du selv har indhentet tilladelserne, få vandelsgodkendt dine skuespillere (såfremt de er over 18) til at de også må anvende våbnene til det specifikke stykke, men igen; hvor lang tid har du? Jeg ved at de re-enactment arrangementer som gør i salutering og løsskydning, er ude i rigtig god tid hver eneste år.

Glem alt om at anvende dine egne SKV indregistrerede våben, det ender kun som en rigtig dårlig sag for dig selv og skytte-/samlermiljøet. Kombinationen af ulovlige våbenanvendelse og børn vil heller ikke pynte på overskrifterne.

Til professionelt scenebrug, filmoptagelser og store re-enactment arrangementer hyrer man oftest en prof. stuntmand/pyrotekniker, som har de fornødne tilladelser, kurser og egne løsskydnignsvåben.

Nå vi snakker en 9. klasse, så ville jeg personligt satse på knaldhætter og/eller hundepropper. De er kedelige, men de har de fordele at de ikke kræver tilladelser, ej heller den store instruktion iht. sikkerhed.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 233 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 25. aug 2015, 11:05

Hammertime skrev:Kære NVF. Jeg er dramalærer og skal opføre et teaterstykke med en flok 9 klasser. I en af scenerne skal der bruge en revolver eller pistol. Kan man oprette en anvende tilladelse til teater eller lign eller hvordan foregår det? Jeg kunne ikke finde et punkt på politiets hjemmeside unde signal pistoler. Er der en venlig sjæl der lan fortælle hvordan man erhverver sådan en til teaterbrug? Jeg har selv pistoler osv på SKV man I princippet kunne lave nogle små ladninger til uden projektil og så fyre af som blanke men tror ikke helt man kan få tilladelse til det?

Jeg tror at løsskydnings ammo vil kræve høreværn til skuespillerne. Ikke så fedt at få en høreskade fordi man skal 'skyde/skydes' på nogle få meters afstand indendørs...

/Kenneth

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 25. aug 2015, 12:15

Ja jeg har tænkt det men der er kun en på scenen der skyder mod en der løber væk afstanden vil være 10 m ca. Jeg kontaktede FX firmaet og de sagde at når jeg selv er uddannet skydeleder gennem en forening burde der ikke være et problem så længe polisen har fået besked inden teater stykket
Legends never die

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 25. aug 2015, 13:42

Hammertime skrev:Ja jeg har tænkt det men der er kun en på scenen der skyder mod en der løber væk afstanden vil være 10 m ca. Jeg kontaktede FX firmaet og de sagde at når jeg selv er uddannet skydeleder gennem en forening burde der ikke være et problem så længe polisen har fået besked inden teater stykket
Det tvivler jeg på at politiet er enig med dem i. Men, det kunne være fedt hvis det kunne fungere den vej.

Hvis politiet giver tilsagn, så husk at få det på skrift.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 25. aug 2015, 14:42

Våbenkontorets tlf er nede? Ved nogle noget om det?
Legends never die

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 25. aug 2015, 15:08

Det har i hvert været oppe og vende, hvor nogen ønskede tilladelse til løsskudsvåben til re-enactment - her var det ikke et "anerkendelsesværdigt formål". Så hvorvidt drama/teater skulle være anderledes og være "anerkendelsesværdigt", ved jeg ikke.

Spørg evt. Hunters House hvordan mulighederne er : http://huntershouse.dk/kat314-Signalv%C ... jning.html

Det skal lige siges at hvem end der er med i forestillingen, og som kommer til at stå bare tilnærmelsesvis i skudretningen, bør have en form for øjenbeskyttelse på. Skræmmeskudspistoler og -ammunition har ikke en fuldstændig forbrænding, og det er ikke uset at krudtpartikler brænder sig fast på det de rammer, endda op til et par meter væk - og ikke nødvendigvis kun i skudretningen, men også op til 30-40grader vinkel fra skudretningen, fordi krudtpartikler er relativt lette, og nemt blæses i andre retninger.

Det er ikke SÅ fedt at få brændende krudt på sig, eller i øjnene. Så dels er der en marginalt lille risiko for brand i settet/kostumer/paryk m.v., men også øjenskader på omkringstående - så vil mene at en brandvagt er et must.
Det er da også hylstre med grovkornet sortkrudt og paraffin som "projektil", som man fra tid til anden bruger til at poppe balloner med, idet sortkrudt i fri luft ikke brænder så hurtigt som når det er lukket inde i en patron - og mange patroner til skræmmeskudsvåben er netop lavet med sortkrudt, da det giver et højere brag end røgsvagt.

Med til historien ligger det også, at nogle patroner er lukket med voks, så voksen flyver ud af våbnet og som kan brænde sig fast, hvilket også er ubehageligt.

Skræmmeskudsvåben er skabt til højt og tydeligt skrige BAAANNGGG.!
Så overvej gerne hvad den bedste oplevelse (hvis indendørs) vil være - mit bud er at det vil være de små 6mm kalibre - da 8mm, 9mm, .45 m.v. vil larme alt alt for meget, og til dels være farlige, hvis nogen pludselig bliver kåd og vil "henrette" én eller anden.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 25. aug 2015, 15:34

Våbnet skal skyde op i luften Så ingen er i umiddelbar fare da ham der betjener våbnet er den eneste på scenen
Legends never die

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 25. aug 2015, 16:28

Ved godt det var en lidt kedelig "smøre"... har selv haft skræmmeskudspistol (Beretta 92/98-efterligning 9mm P.A-Knall) og skræmmeskudsrevolver Röhm RG99 tror jeg det var i 9mm, begge til hundetræning.

Selv i et relativt omgængeligt politidistrikt som Frederikshavn var dengang jeg havde dem, så fik man bare fornemmelsen af at det ville være svært at få tilladelsen, hvis det ikke var til hundetræning.
Har da også læst om nogen der har fået afslag til re-enactment som vel også lidt kan kaldes "opvisning"/"teater" med lidt god vilje, og her var svaret et bestemt nej til den der ansøgte. Der var vist også én der ønskede skræmmeskudsvåben til noget westernshow, hvor der skulle skydes ridende fra hest - også nej.

Så tror bestemt det skal præsenteres roligt og godt - og ønsker dig/jer held og lykke med projektet :)

Det bedste der kunne ske er at tilladelsen gik igennem, og folk der så opvisningen måske ikke er så bange for våben bagefter. :razz:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 26. aug 2015, 08:02

Nå fik snakket med politiet på våbenkontorets. De var bestemt ikke afvisende. Da jeg fortalte jeg er instruktør i skytteforening og bla står for vores junior afdeling. Problemet lå i at forestillingen strækker sig over flere dage. Havde det bare været en enkelt dag havde jeg fået den med det samme. Men fordi det drejer sig om 4 forestillinger ville de gerne have datoerne således de kunne udfærdige papirer på det. Dem skulle jeg få i næste uge.
Jeg må indrømme jeg er positivt overrasket især når man nævner skydevåben og skole, men måske de ikke er SÅ våben forskrækket som man går og tror?
Legends never die

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 26. aug 2015, 10:59

Det lyder spændende. Men jeg kunne godt tænke mig lidt uddybende information:

Hvad specifikt er de positive overfor?

At der anvendes løsskydningsvåben i forbindelse med det givne teaterstykke? Af hvem? Kom de ind på vandelsgodkendelser af den/de skuespillere som skal anvende våbnet? Er det blevet gjort klart overfor dem at skuespillerne (som jeg forstår det) er under 18?

At du erhverver dig løsskydningsvåben med det formål at anvende det til den specifikke forestilling/teater generelt - eller forlanger de at våbnet lejes hos en professionel pyrotekniker/stuntmand?

At du anvender dine SKV registrerede våben, med løs ammunition, til forestillingen?

En helt fjerde konstellation?

Som en der har stået med præcis samme spørgsmål i forbindelse med re-enactment - og fået beskeden at der ikke vil blive givet personlige tilladelser til løsskydningsvåben på den baggrund, at der skal en professionel pyrotekniker/stuntmand ind over (og at han skal levere våbnene) og at alle som håndterer våbnene skal være over 18 og vandelgodkendte til den specifikke begivenhed - så har jeg meget svært ved at se hvordan alt dette kan omgås blot ved at du er skydeinstruktør for en foreningens juniorafdeling?

Misforstå mig ikke; jeg håber virkelig at det lykkedes for dig - ikke mindst fordi det vil give mere vægt næste gang vi skal snakke løsskydning og re-enactment med politiet. Men, personligt ville jeg ikke satse på det - og jeg ville sikre mig at tilladelsen lå på skrift i helt utvetydige vendinger, ikke mindst detaljen om at skuespillerne er under 18.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 26. aug 2015, 15:16

De var positive overfor at de som anvender våbnet er under 18 år. At våbnet der bliver anvendt er et personligt SKV registreret våben i mit navn. At patronerne der bliver anvendt er godkendt 9mm knaldpatroner til bla hunde træning osv. At de er under vejledning af mig omkring våbenbetjeningen. At de har en nøjagtig beskrivelse af hele scenen der udspiller sig og ved hvordan pistolen indgår i handlingen. Hvor våbnet bliver opbevaret før, under og efter teaterstykket.
Det eneste de var bekymret over var tidsrummet da stykket skal opføres over 4 dage. De ville sende mig papirerne til underskrift i næste uge. Jeg lægger dem gerne ind her, når de kommer hvis det kan hjælpe andre.

Det kunne ikke lade sig gøre med et stuntfirma da de ikke er godkendt til at børn under 18 betjener et skydevåben. Men det er jeg i funktion af min instruktør uddannelse.

Sent from my iPad using Tapatalk
Legends never die

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 26. aug 2015, 15:21

Hvis den går igennem, så åbnes der - på flere planer - op for en helt ny praksis. Det bliver rigtig interessant.

Jeg vil rigtig gerne se en kopi af papirerne når du får dem - for jeg er ret så nysgerrig efter at se hvordan politiet vil formulere sig ud af at en SKV registreret skarp pistol tillades anvendt, med løs ammunition, til scenebrug. Alene dét er meget kontroversielt i forhold til tidl. praksis.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 26. aug 2015, 15:50

Elbæk skrev:Hvis den går igennem, så åbnes der - på flere planer - op for en helt ny praksis. Det bliver rigtig interessant.

Jeg vil rigtig gerne se en kopi af papirerne når du får dem - for jeg er ret så nysgerrig efter at se hvordan politiet vil formulere sig ud af at en SKV registreret skarp pistol tillades anvendt, med løs ammunition, til scenebrug. Alene dét er meget kontroversielt i forhold til tidl. praksis.
Den hopper jeg med på... Arbejder på en teaterhøjskole, hvor vi også har haft den problemstilling med attrapvåben og blankvåben m.v.... Så jeg vil også gerne bede om en kopi af skrivelsen.. Vi har så bare den fordel at alle elever er over 18...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 26. aug 2015, 15:58

Jeg sidder lige nu og prøver at få en kommunikation omkring salutering, både med deciderede salutvåben og (SKV- el. jagt registrerede) skarpe våben, i forbindelse med WWII re-enactment, igang med våbenkontoret i Holstebro.

En tilladelse, som beskrevet i denne tråd, vil være vand direkte på min/WWII miljøets mølle.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 26. aug 2015, 20:22

Jeg ved det. Jeg spurgte dem om ikke det var bedre at bruge skolens allerede tilladt signal pistol vi bruger ved idrætsdag osv, men da sagde politimanden at han ikke kunne se et problem jeg brugte min egen pistol. ... var ærlig talt lidt rystet. For da jeg for 2 år siden ansøgte om tilladelse til at bære en bajonet til reenactment fik jeg klart nej. Men jeg fik klart ja da nogle teenagere skulle fægte med sværd i Hamlet? ?? Jeg ved sku ikke lige hvor forskellen ligger. Bajonetten skulle ikke anvendes men kun bæres. Anyways jeg er nu stadig meget skeptisk og det er for godt til at være sandt
Men kommer papiret i næste uge som lovet så sender jeg helt sikkert en kopi. Men lad os nu se de har jo altid en mening indtil de træffer en ny beslutning
Legends never die

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 26. aug 2015, 23:03

Hammertime skrev:...men da sagde politimanden at han ikke kunne se et problem jeg brugte min egen pistol. ...
Uagtet at formålet bestemt, i mine øjne, er anerkendelsværdigt og at der burde kunne findes en løsning med løsskudsvåben, så er det næppe op til den enkelte politimand at dispensere fra våbenbekendtgørelsens bestemmelser.
Våben bekendtgørelsen §6 skrev: Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
Jeg ville passe meget på, ikke at bringe røv, tilladelser og jagttegn i klaske-højde, ved at anvende et SKV våben, til noget, som helt bestemt ikke er en godkendt skydedisciplin...
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Hammertime » 26. aug 2015, 23:12

Tja så længe jeg har politiets stempel og godkendelse på skrift så ser jeg ikke noget problem
Legends never die

Besvar