[Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Lycon » 24. jun 2016, 21:34

Martensit skrev:
Det står også nævnt, at man finder, at springknive ikke kan tjene noget anerkendelsesværdigt formål, så mon ikke det også gælder assisted opening.
Det er mig fortsat ubegribeligt at der sidder nogen og afgør, at springknive ikke tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Hele begrebet "anerkendelsesværdigt" er et forfærdeligt koncept som ikke høre hjemme i nogen lovgivning, men dog alligevel bruges flittigt.
Jeg håber virkelig at vi en dag kan komme dette uvæsen til livs.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Martensit » 25. jun 2016, 00:02

Lycon skrev:
Martensit skrev:
Det står også nævnt, at man finder, at springknive ikke kan tjene noget anerkendelsesværdigt formål, så mon ikke det også gælder assisted opening.
Det er mig fortsat ubegribeligt at der sidder nogen og afgør, at springknive ikke tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Hele begrebet "anerkendelsesværdigt" er et forfærdeligt koncept som ikke høre hjemme i nogen lovgivning, men dog alligevel bruges flittigt.
Jeg håber virkelig at vi en dag kan komme dette uvæsen til livs.
Jeg er fuldstændig enig, at jeg referer hvad nogle skrivebordsfolk, der med garanti betaler sig fra alt der bare minder om manuelt arbejde, betyder ikke jeg synes godt om det.

Jeg ved godt, at jeg har lidt "kant" når jeg skriver en gang imellem, og jeg beklager hvis nogen føler jeg har været ubehøvlet, jeg synes bare, at det ville være svært ærgerligt hvis nogen havde læst på NVF at AO er lovligt, og så kommer i klemme efterfølgende, ikke at det er så voldsomt sandsynligt - men alligevel.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af ReneKJ » 25. jun 2016, 00:14

Martensit skrev: Jeg ved godt, at jeg har lidt "kant" når jeg skriver en gang imellem, og jeg beklager hvis nogen føler jeg har været ubehøvlet, jeg synes bare, at det ville være svært ærgerligt hvis nogen havde læst på NVF at AO er lovligt, og så kommer i klemme efterfølgende, ikke at det er så voldsomt sandsynligt - men alligevel.
Rimeligt nok. Selv om jeg vil fastholde at AO rent teknisk ikke er en springkniv, så vil jeg heller ikke stå som garant for at retsvæsnet ikke tolker loven som det passer dem.
Personligt går jeg ikke engang med lommekniv før de første forsøgsrotter har været igennem retsmaskineriet.

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Coldsteel » 27. jun 2016, 00:29

Personligt tror Jeg ikke der findes en dommer i DK der vil godtage en AO kniv som værende ikke en spring kniv, den indeholder en fjedre og springer op, det danske retssystem og mentalitet bygger mere på fornuft og logik end det amrikanske, hvor små teknikaliter kan gøre man går fra livstid til en fri mand.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holmgren » 27. jun 2016, 10:23

Hvis I overvejer at købe en AO kniv, hvorfor så ikke bare ringe til politiet og spørge om de vurderer at den er lovlig efter de nye regler? Det er selvfølgelig ikke dem der i sidste ende bestemmer, men det kan være en meget god indikation. Min erfaring er, at de er meget hjælpesomme med den type spørgsmål - og at man ikke bare får et automatisk "nej" for en sikkerheds skyld :getout:
...

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af ReneKJ » 27. jun 2016, 10:56

Holmgren skrev:Hvis I overvejer at købe en AO kniv, hvorfor så ikke bare ringe til politiet og spørge om de vurderer at den er lovlig efter de nye regler? Det er selvfølgelig ikke dem der i sidste ende bestemmer, men det kan være en meget god indikation. Min erfaring er, at de er meget hjælpesomme med den type spørgsmål - og at man ikke bare får et automatisk "nej" for en sikkerheds skyld :getout:
Jo, men som du selv siger så er det ikke dem der bestemmer. Og du får sikkert alligevel ikke vredet noget skriftligt ud af dem.
Svarer de "Nej", så må du hellere lade værd. Og svarer de Ja, så hjælper det på ingen måde hvis du senere får ørerne i maskine alligevel.
Det der er brug for er det som Skat kalder et "Bindende svar", og det ser der ud til at være en vis allergi over for når det gælder våben. Medmindre svaret er "Nej" selvfølgeligt :blink:

Jeg forsøgte at finde en defintion af springkniv. Den engelske wiki er nok det der kommer nærmest:
A switchblade (also known as an automatic knife, pushbutton knife, ejector knife, switch, Sprenger,[1] Springer,[2][3] flick knife, or flick blade) is a type of knife with a folding or sliding blade contained in the handle which is opened automatically by a spring when a button, lever, or switch on the handle or bolster is activated. .
Jeg ved ikke, måske tager jeg fejl. Med de rette briller kunne man måske godt kalde det en "Lever" når man åbner ved at trykke bag på klingen som i en flipper.
Jeg har nu stadigvæk svært ved at se hvordan en flipper uden fjeder eller en AO kniv kun med en thumbstud kan klemmes ind under den definition.

Men jeg er godt klar over at hvis der står en "ekspert" fra politiet og fortæller retten at sort er rødt, og AO knive er springknive så er det sådan det bliver.
Lige som med EDC så er det et risikabelt eksperiment indtil der er faldet dom i relevante sager.
Senest rettet af ReneKJ 27. jun 2016, 11:35, rettet i alt 1 gang.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af ReneKJ » 27. jun 2016, 11:04

Lidt mere fra wiki artiklen om AO
Although commonly confused with switchblade knives, a switchblade can be opened automatically simply with the push of a button, but the user of an assisted-opening knife must open it about one-quarter of the way (45°) before the mechanism opens the knife the rest of the way.[4] The difference is important legally; because the blade does not open simply "by the push of a button or by force of gravity" the assisted-opening knife is typically not considered a switchblade,[5] and may escape the restrictions applying to those in many places.

Additionally, despite the explicit illegal classification of switchblade knives in the UK, assisted opening knives remain permissible to own.[6]
Wiki er selvfølgeligt ikke bindende for dansk retsvæsen. :fun:

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holten101 » 27. jun 2016, 11:25

ReneKJ skrev:
Holmgren skrev:Hvis I overvejer at købe en AO kniv, hvorfor så ikke bare ringe til politiet og spørge om de vurderer at den er lovlig efter de nye regler? Det er selvfølgelig ikke dem der i sidste ende bestemmer, men det kan være en meget god indikation. Min erfaring er, at de er meget hjælpesomme med den type spørgsmål - og at man ikke bare får et automatisk "nej" for en sikkerheds skyld :getout:
Jo, men som du selv siger så er det ikke dem der bestemmer. Og du får sikkert alligevel ikke vredet noget skriftligt ud af dem.
Svarer de "Nej", så må du hellere lade værd. Og svarer de Ja, så hjælper det på ingen måde hvis du senere får ørerne i maskine alligevel.
Det der er brug for er det som Skat kalder et "Bindende svar", og det ser der ud til at være en hvis allergi over for når det gælder våben. Medmindre svaret er "Nej" selvfølgeligt :blink:

Jeg forsøgte at finde en defintion af springkniv. Den engelske wiki er nok det der kommer nærmest:
A switchblade (also known as an automatic knife, pushbutton knife, ejector knife, switch, Sprenger,[1] Springer,[2][3] flick knife, or flick blade) is a type of knife with a folding or sliding blade contained in the handle which is opened automatically by a spring when a button, lever, or switch on the handle or bolster is activated. .
Jeg ved ikke, måske tager jeg fejl. Med de rette briller kunne man måske godt kalde det en "Lever" når man åbner ved at trykke bag på klingen som i en flipper.
Jeg har nu stadigvæk svært ved at se hvordan en flipper uden fjeder eller en AO kniv kun med en thumbstud kan klemmes ind under den definition.

Men jeg er godt klar over at hvis der står en "ekspert" fra politiet og fortæller retten at sort er rødt, og AO knive er springknive så er det sådan det bliver.
Lige som med EDC så er det et risikabelt eksperiment indtil der er faldet dom i relevante sager.
Det er vist den definition de bruger i UK (hvor folk så alligevel diskutere lovligheden af AO knive). Det gode ved den definition er at der står "when a button, lever, or switch on the handle or bolster is activated". En AO flipper bliver aktiveret på bladet og ikke på "handle or bolster".

I bagrundsmaterialet til den nye lov blev der flere gange talt om knive der ikke kunne anses som anerkendelsesværdige (de præcise formuleringer kan jeg ikke huske), men jeg er sikker på at når der dukker diverse sorte/"farligt udseende" knive op under ransagninger af bandemedlemmers boliger, så vil grænsen for hvad der er anerkendelsværdige knive blive testet til det yderste i retsystemet.
Jeg kan ikke forestille mig at politiet finder en 15cm "taktisk" serrated tanto flipper og så ikke gør ALT for at få den dømt ude...hvis alså det er det eneste de har at hænge en "public enemy" op på. Det samme vil utvivlsomt ske hvis vi taler om AO knive, hvor der netop kan være tvivl.....det her skal nok blive testet, og jeg tvivler på at vi ville kunnne lide udfaldet:-/.

Jeg forventer, ikke overraskende, det værste;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Thomas V
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. apr 2013, 13:30
Interesser: Pistol, IPSC
Geografisk sted: Østjylland

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Thomas V » 27. jun 2016, 22:21

Kan ikke rigtig se hvad forskellen skulle være på en springkniv og en AO med fjeder. Da det er lige meget om du påvirker bagsiden af bladet med et let tryk og fjederen så gør resten end at du påvirker en knap og så en fjeder gør resten, kniven springer op i begge omstændigheder. Ergo er en AO kniv med fjeder en springkniv ifølge dansk lovgivning og så er det ligegyldigt hvad de siger i andre lande.

Har selv haft et par fjeder AO knive som arbejdsknive da jeg boede i Spanien og har været meget glade for dem da man tit står med den anden hånd fuld af et eller andet og man så lige mangler noget at skære med. Så jeg er selv ærgelig over at de stadig ikke er lovlige i Danmark med den nye lov.

Desuden behøver en springkniv ikke at komme ud af enden på skæftet, der er knap udløste springknive som åbner fra siden og svinger 180 grader ud i åben position, faktisk det samme som en fjeder AO med et let tryk på bagsiden af bladet i stedet for en knap.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holmgren » 28. jun 2016, 07:40

Men jeg er godt klar over at hvis der står en "ekspert" fra politiet og fortæller retten at sort er rødt, og AO knive er springknive så er det sådan det bliver.
Og lige præcis derfor er det en god ide at spørge politiet :blink:
...

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af ReneKJ » 28. jun 2016, 07:47

Holmgren skrev: Og lige præcis derfor er det en god ide at spørge politiet :blink:
Den vil jeg gerne lige vende om: Hvad kan du bruge en telefonisk udtales fra en tilfældig betjent til, hvis det viser sig at han har kollegaer der mener noget andet?
Der har f.eks. været et par tråde hvor ACØ og ACV har modsagt hinanden, og det er da ellers netop dem der burde have styr på tingene.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holten101 » 28. jun 2016, 08:37

ReneKJ skrev:
Holmgren skrev: Og lige præcis derfor er det en god ide at spørge politiet :blink:
Den vil jeg gerne lige vende om: Hvad kan du bruge en telefonisk udtales fra en tilfældig betjent til, hvis det viser sig at han har kollegaer der mener noget andet?
Der har f.eks. været et par tråde hvor ACØ og ACV har modsagt hinanden, og det er da ellers netop dem der burde have styr på tingene.
Enig....et mundligt svar fra politiet i våbensager er tæt på ubrugeligt.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Raptor357 » 28. jun 2016, 17:38

Dengang jeg var i grønt og på kursus i noget sprængning, kørte vi alle til tyskland og købte nogle billige springknive. Springknivene blev modificeret så bladet kunne bore huller til detonator, skære klodserne til og ellers nappe en lille ståltråd/ledning. Det var super smart og man behøvede kun en hånd til at tildanne ladninger. Hvis det ikke er anerkendelsesværdigt, så ved jeg ikke hvad der er anerkendelsesværdigt. Den anden hånd kunne man jo så bruge til at positionere sig under en bro.
Jeg har idag pillet ved nogle formentligt kopiknive på et marked, alle med assisted opening. Man får jo et helt chok over hvor lidt man skal skubbe til bladet før det hopper helt ud. Jeg ville være bekymret for om det sker i min bukselomme.
Det var forøvrigt sog, buck og browning der stod på æskerne.
Senest rettet af Raptor357 28. jun 2016, 20:36, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af BasicReality » 28. jun 2016, 18:37

Jeg har pillet og rodet og ravet (naturligvis ikke i Danmark) ved et SOG power assist og det er altså bare lækkert. Det er super handy at kunne åbne knivbladet med en hånd og uden besvær.

Folk kan sige nok så meget om kriminalitet, men helt lav praktisk er det et fantastisk stykke værktøj.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holten101 » 28. jun 2016, 19:22

BasicReality skrev:Jeg har pillet og rodet og ravet (naturligvis ikke i Danmark) ved et SOG power assist og det er altså bare lækkert. Det er super handy at kunne åbne knivbladet med en hånd og uden besvær.

Folk kan sige nok så meget om kriminalitet, men helt lav praktisk er det et fantastisk stykke værktøj.
Det er det....men jeg er hård presset hvis jeg skal få øje på den reelle fordel ved AO og springknive i forhold thumb stud og i særdeleshed flipperknive.

Jeg vil aldrig selv købe en AO....de er i alle praktiske henseende lige så hurtige og handy som en god flipper, men mere mekanik. Men hvis folk vil have og bære den slags så har de min velsignelse.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Martensit » 29. jun 2016, 00:19

Raptor357 skrev:Dengang jeg var i grønt og på kursus i noget sprængning, kørte vi alle til tyskland og købte nogle billige springknive. Springknivene blev modificeret så bladet kunne bore huller til detonator, skære klodserne til og ellers nappe en lille ståltråd/ledning. Det var super smart og man behøvede kun en hånd til at tildanne ladninger. Hvis det ikke er anerkendelsesværdigt, så ved jeg ikke hvad der er anerkendelsesværdigt. Den anden hånd kunne man jo så bruge til at positionere sig under en bro.
Jeg har idag pillet ved nogle formentligt kopiknive på et marked, alle med assisted opening. Man får jo et helt chok over hvor lidt man skal skubbe til bladet før det hopper helt ud. Jeg ville være bekymret for om det sker i min bukselomme.
Det var forøvrigt sog, buck og browning der stod på æskerne.
Jeg gider næsten ikke engang kigge i den gamle lov, da den alligevel er ubrugelig om et par dage, men, den nye....
§ 6.
§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-
litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

§1 og 2 er hhv. forbud mod at bære kniv og forbud mod særligt farlige knive.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Starling » 29. jun 2016, 12:15

Holten101 skrev:§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

Men det betyder jo at de kongelige må styrte København og Danmark rundt med trukket springkniv, hvis man i hoffet har et ønske om det.

Nu begynder jeg sgu at blive bange....... :giggle:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Kenned » 29. jun 2016, 12:31

Starling skrev:
Holten101 skrev:§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

Men det betyder jo at de kongelige må styrte København og Danmark rundt med trukket springkniv, hvis man i hoffet har et ønske om det.

Nu begynder jeg sgu at blive bange....... :giggle:
Tja - de kan jo ikke straffes for det om det så er en AK47 de render rund med :shame:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Starling » 29. jun 2016, 12:37

Kenneth Jensen skrev:
Starling skrev:
Holten101 skrev:§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

Men det betyder jo at de kongelige må styrte København og Danmark rundt med trukket springkniv, hvis man i hoffet har et ønske om det.

Nu begynder jeg sgu at blive bange....... :giggle:
Tja - de kan jo ikke straffes for det om det så er en AK47 de render rund med :shame:

Hilsen Kenneth
Ja, prins Henriks gravhunde har jo også fra tid til anden skabt panik. En garder blev jo for nogen år siden bidt af en gravhund :smile:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holten101 » 29. jun 2016, 12:37

Kenneth Jensen skrev:
Starling skrev:
Holten101 skrev:§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

Men det betyder jo at de kongelige må styrte København og Danmark rundt med trukket springkniv, hvis man i hoffet har et ønske om det.

Nu begynder jeg sgu at blive bange....... :giggle:
Tja - de kan jo ikke straffes for det om det så er en AK47 de render rund med :shame:

Hilsen Kenneth
Det er vel ingen skam at blive fejlciteret for noget som er korrekt....men det er Martensit der har ejerskabet i dette tilfælde:-)
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Martensit » 29. jun 2016, 16:20

Holten101 skrev:
Kenneth Jensen skrev:
Starling skrev:
Holten101 skrev:§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

Men det betyder jo at de kongelige må styrte København og Danmark rundt med trukket springkniv, hvis man i hoffet har et ønske om det.

Nu begynder jeg sgu at blive bange....... :giggle:
Tja - de kan jo ikke straffes for det om det så er en AK47 de render rund med :shame:

Hilsen Kenneth
Det er vel ingen skam at blive fejlciteret for noget som er korrekt....men det er Martensit der har ejerskabet i dette tilfælde:-)
Vi kan fint dele rampelyset. :smile:

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af BasicReality » 29. jun 2016, 17:45

Holten101 skrev:
BasicReality skrev:Jeg har pillet og rodet og ravet (naturligvis ikke i Danmark) ved et SOG power assist og det er altså bare lækkert. Det er super handy at kunne åbne knivbladet med en hånd og uden besvær.

Folk kan sige nok så meget om kriminalitet, men helt lav praktisk er det et fantastisk stykke værktøj.
Det er det....men jeg er hård presset hvis jeg skal få øje på den reelle fordel ved AO og springknive i forhold thumb stud og i særdeleshed flipperknive.

Jeg vil aldrig selv købe en AO....de er i alle praktiske henseende lige så hurtige og handy som en god flipper, men mere mekanik. Men hvis folk vil have og bære den slags så har de min velsignelse.

Cheers
Praktisk talt er der ikke megen forskel, det er ganske enkelt bare et spørgsmål om luksus og lækkerhed. Skulle jeg leve ude for civilisationen og var top afhængig af mit værktøj ville jeg også foretrække noget mere simpelt end AO, men herhjemme i Danmark hjemme på farmen f.eks. ville jeg vælge AO anyday hvis det altså var lovligt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Raptor357 » 29. jun 2016, 22:46

Martensit skrev:
Raptor357 skrev:Dengang jeg var i grønt og på kursus i noget sprængning, kørte vi alle til tyskland og købte nogle billige springknive. Springknivene blev modificeret så bladet kunne bore huller til detonator, skære klodserne til og ellers nappe en lille ståltråd/ledning. Det var super smart og man behøvede kun en hånd til at tildanne ladninger. Hvis det ikke er anerkendelsesværdigt, så ved jeg ikke hvad der er anerkendelsesværdigt. Den anden hånd kunne man jo så bruge til at positionere sig under en bro.
Jeg har idag pillet ved nogle formentligt kopiknive på et marked, alle med assisted opening. Man får jo et helt chok over hvor lidt man skal skubbe til bladet før det hopper helt ud. Jeg ville være bekymret for om det sker i min bukselomme.
Det var forøvrigt sog, buck og browning der stod på æskerne.
Jeg gider næsten ikke engang kigge i den gamle lov, da den alligevel er ubrugelig om et par dage, men, den nye....
§ 6.
§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-
litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

§1 og 2 er hhv. forbud mod at bære kniv og forbud mod særligt farlige knive.
Pointen er at man i cirkus grøn kan se fordelen ved enhåndsbetjent værktøj. Intet andet.
Det er vand på lycons mølle med anvendeligheden af en springkniv.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Martensit » 30. jun 2016, 00:14

Raptor357 skrev:
Martensit skrev:
Raptor357 skrev:Dengang jeg var i grønt og på kursus i noget sprængning, kørte vi alle til tyskland og købte nogle billige springknive. Springknivene blev modificeret så bladet kunne bore huller til detonator, skære klodserne til og ellers nappe en lille ståltråd/ledning. Det var super smart og man behøvede kun en hånd til at tildanne ladninger. Hvis det ikke er anerkendelsesværdigt, så ved jeg ikke hvad der er anerkendelsesværdigt. Den anden hånd kunne man jo så bruge til at positionere sig under en bro.
Jeg har idag pillet ved nogle formentligt kopiknive på et marked, alle med assisted opening. Man får jo et helt chok over hvor lidt man skal skubbe til bladet før det hopper helt ud. Jeg ville være bekymret for om det sker i min bukselomme.
Det var forøvrigt sog, buck og browning der stod på æskerne.
Jeg gider næsten ikke engang kigge i den gamle lov, da den alligevel er ubrugelig om et par dage, men, den nye....
§ 6.
§§ 1 og 2 gælder ikke for militære myndigheder, po-
litiet, civile statsmyndigheder og hoffet

§1 og 2 er hhv. forbud mod at bære kniv og forbud mod særligt farlige knive.
Pointen er at man i cirkus grøn kan se fordelen ved enhåndsbetjent værktøj. Intet andet.
Det er vand på lycons mølle med anvendeligheden af en springkniv.
Jeg er fuldstændig enig med Lycon i, at begrebet anerkendelseværdigt formål og forbud mod specifikke stykker værktøj ikke tjener den almene befolkning.
Jeg mener selv at springknive er meget anvendelige til mange helt legale formål, og også er sikrest for brugeren, da risikoen for at kniven smutter så man får kørt tommelfingeren ned ad æggen når den åbnes, eller ikke åbnes tilstrækkeligt til at låsen aktiveres, er meget mindre end med manuelle knive.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: RE: Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Kambiri » 2. jul 2016, 17:00

BasicReality skrev:
Holten101 skrev:
BasicReality skrev:Jeg har pillet og rodet og ravet (naturligvis ikke i Danmark) ved et SOG power assist og det er altså bare lækkert. Det er super handy at kunne åbne knivbladet med en hånd og uden besvær.

Folk kan sige nok så meget om kriminalitet, men helt lav praktisk er det et fantastisk stykke værktøj.
Det er det....men jeg er hård presset hvis jeg skal få øje på den reelle fordel ved AO og springknive i forhold thumb stud og i særdeleshed flipperknive.

Jeg vil aldrig selv købe en AO....de er i alle praktiske henseende lige så hurtige og handy som en god flipper, men mere mekanik. Men hvis folk vil have og bære den slags så har de min velsignelse.

Cheers
Praktisk talt er der ikke megen forskel, det er ganske enkelt bare et spørgsmål om luksus og lækkerhed. Skulle jeg leve ude for civilisationen og var top afhængig af mit værktøj ville jeg også foretrække noget mere simpelt end AO, men herhjemme i Danmark hjemme på farmen f.eks. ville jeg vælge AO anyday hvis det altså var lovligt.
I en spids situation ville jeg aldrig vælge en mekanisk kniv AO/Spring, det er mekanik der kan gå i stykker. Full tang til enhver tid!

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Besvar